Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nvidia color correction och registret?

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Tjena!

Jag förväntar mig att ingen kan svara på detta men man kan väl ändå göra ett försök!!

Jag ska kalibrera skärmar på till ett nätverk med många datorer och användare. Med inställningarna till drivrutinerna (NVidia-grafikkort) så kan man ju göra färkorrigering för skärmarna. (Med synen som referens.)

Jag har bland annat prioblem med att gråskalorna på olika skärmar drar åt olika nyanser i olika ljusstyrkeintervall. Hoppas ni fattar...?

MEN! Inställninara sparas i registret under HKEY_CURRENT_USER och inte HKEY_LOCAL_MACHINE (som jag skulle vilja). Det innebär att jag inte kan göra induviduella inställningar för varje maskin, och dessutom laddas inte korrigeringarna in om man loggar in på nätverket med en annan användare än min!

Så hur gör jag korrigeringar för varje skärm, och inte för varje användare????

//Eric

Hej!
Du kan inte exportera just den registernyckeln du behöver, redigera filen du får i tex notepad. Så att värdena sparas i motsvarande mapp i HKEY_LOCAL_MACHINE? Hmm.. Svårt o förklara vad jag menar..

Förstår du min tanke eller skall jag omformulera mig och lite nogrannare?

Vet inte om det fungerar, men OM det fungerar så är det ett lätt ingrepp.

Om du loggar in på en domän kan du läga in .reg-filen i inloggnings-scriptet.

Annars i All Users profil under Autostart.

Mvh
Hampus

Numeric skrev:

Jag ska kalibrera skärmar på till ett nätverk med många datorer och användare. Med inställningarna till drivrutinerna (NVidia-grafikkort) så kan man ju göra färkorrigering för skärmarna. (Med synen som referens.)

Har aldrig hört någon som fått en tillfredställande kalibrering på det sättet som du försöker göra. Och det du beskriver, att gråskalor drar åt olika håll i olika delar av valörskalan, är ett typiskt tecken på en dålig kalibrering.

Så den första frågan jag skulle ställa mig är om det går att kalibrera en skärm på så sätt. Ska du sedan kalibrera ett stort antal skärmar så multiplicerar du problemet.

Jag skulle titta på ett vettigt kalibreringsprogram istället. I bra program kan du göra en profil på en skärm och sedan ange att de andra skärmarna ska nå fram till samma slutresultat. Du kan också ange om profilen ska gälla för den användare som gjort profilen eller för alla användare som loggar in på den datorn.

Enda nackdelen är att det kostar pengar.

Stefan

Re: Re: Nvidia color correction och registret?

stefohl skrev:
Har aldrig hört någon som fått en tillfredställande kalibrering på det sättet som du försöker göra. Och det du beskriver, att gråskalor drar åt olika håll i olika delar av valörskalan, är ett typiskt tecken på en dålig kalibrering.

Så den första frågan jag skulle ställa mig är om det går att kalibrera en skärm på så sätt. Ska du sedan kalibrera ett stort antal skärmar så multiplicerar du problemet.

Jag skulle titta på ett vettigt kalibreringsprogram istället. I bra program kan du göra en profil på en skärm och sedan ange att de andra skärmarna ska nå fram till samma slutresultat. Du kan också ange om profilen ska gälla för den användare som gjort profilen eller för alla användare som loggar in på den datorn.

Enda nackdelen är att det kostar pengar.

Stefan

Visst har du rätt! Men kalibrering med ögonen gör det bättre än det var från början iaf. Skärmarna är rent bedrövliga, och helt olika i färgåtergivningen. Så även om det inte blir jättebra så blit det betydligt bättre!

Jo, jag ska titta på att använda en spindel som finns till hands... Men jag vet inte om kalibreringsprogrammet är bra eller inte...

Jag har föresten en fråga om det som du säkert kan svara på! Man har användt spindeln här tidigare och då har det skapats en profil: "LG[nånting]". Detta medför problem eftersom datoerna används för att lägga ut bilder på webb (där SRGB är att föredra) och de som änvänder datorerna är inte på insatta i profilhantering...!

Går det att modifiera sRGB profilen så att den fortfarande är standard, men ger en bättre återgivning mot skärmen? (Hoppas du förstår hur jag tänker!)

//Eric

Re: Re: Re: Nvidia color correction och registret?

Numeric skrev:
Jo, jag ska titta på att använda en spindel som finns till hands... Men jag vet inte om kalibreringsprogrammet är bra eller inte...

Jag har föresten en fråga om det som du säkert kan svara på! Man har användt spindeln här tidigare och då har det skapats en profil: "LG[nånting]". Detta medför problem eftersom datoerna används för att lägga ut bilder på webb (där SRGB är att föredra) och de som änvänder datorerna är inte på insatta i profilhantering...!

Går det att modifiera sRGB profilen så att den fortfarande är standard, men ger en bättre återgivning mot skärmen? (Hoppas du förstår hur jag tänker!)

Beroende på vilken kalibrator du använder brukar man kunna använda flera olika program. Det är väl främst Colorvisions Spyder som inte stöds av andra program. Om du har en annan kalibrator rekommenderar jag Basiccolor Display, som har just de funktioner som jag beskrivit. De har också en mycket bra funktion för att kontrollera omgivningsljus och att kontrollera kalibreringens resultat.

Lösningen med att modifiera en sRGB känns väldigt krånglig. Det förutsätter att man bearbetar bilden i skärmfärgrymden, vilket är något som jag avråder från. Jag har ett litet makro som jag använder. Det minskar filens storlek till en förutbestämd bredd, konverterar bilden till sRGB, lägger på skärpa på bilden och sparar den till slut som en jpeg-fil. Du kan spara den som en droplet på skrivbordet och bara säga åt dina användare att man kan släppa bildfilerna på denna.

Vill du kollan makrot ligger det på min hemsida, www.profiler.nu/kursdok.html

Stefan

Re: Re: Re: Re: Nvidia color correction och registret?

stefohl skrev:
Beroende på vilken kalibrator du använder brukar man kunna använda flera olika program. Det är väl främst Colorvisions Spyder som inte stöds av andra program. Om du har en annan kalibrator rekommenderar jag Basiccolor Display, som har just de funktioner som jag beskrivit. De har också en mycket bra funktion för att kontrollera omgivningsljus och att kontrollera kalibreringens resultat.

Lösningen med att modifiera en sRGB känns väldigt krånglig. Det förutsätter att man bearbetar bilden i skärmfärgrymden, vilket är något som jag avråder från. Jag har ett litet makro som jag använder. Det minskar filens storlek till en förutbestämd bredd, konverterar bilden till sRGB, lägger på skärpa på bilden och sparar den till slut som en jpeg-fil. Du kan spara den som en droplet på skrivbordet och bara säga åt dina användare att man kan släppa bildfilerna på denna.

Vill du kollan makrot ligger det på min hemsida, www.profiler.nu/kursdok.html

Stefan

Det är tyvärr inte bara jag som ska använda en extra profil för min skärm. Utan datoerna står på en skola och mer eller mindre kunniga personer ska kunna hantera dem!

Dessutom så är det ju inte roligt om bara program som hanterar färgprofiler ger ett bra utseende... Eller hur är det egentligen? Om jag byter profil i Windows gäller det för alla program eller är det (i princip) bara i PS som det gör nån skillnad.

Re: Re: Re: Re: Re: Nvidia color correction och registret?

Numeric skrev:
Det är tyvärr inte bara jag som ska använda en extra profil för min skärm. Utan datoerna står på en skola och mer eller mindre kunniga personer ska kunna hantera dem!

Desto viktigare att du gör enligt branschpraxis.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto