Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny dator för ps cs och c1?

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Hej!

Har tänkt uppgradera och funderar på följande maskin.

Processor, opteron 165 dualcore. Pga att jag då kan jobba med både Photoshop samt andra program samtidigt. Samt för att c1 ska vara byggt för dubbla processorer.

Ramminne 4gb.

Hdd 4st wd raptor 10.000 rpm i raid 1+0. Folk säger att dessa låter mycket någon som har erfarenheter där? Hur mkt mer prestanda får ja med dessa raptor diskar jämfört med vanliga sata diskar? Är det verkligen värt extra pengarna? De kostar idag 1750:- ink moms nya. För mindre summa får jag 250-300gb diskar och därför mer utrymme. (har dock externa hdd för lagring=

Något annat jag ska tänka på? Moderkort vet jag inte ännu, men ska vara något stabilt med raid funktion.

Jo, Raptor diskarna låter en hel del.

Har själv testat dom, men dom åkte ut igen och nu sitter det SATA II/300 16mb istället, och vad jag upplever det som så funkar dom bättre.

Själv kör jag med Asus A8N-SLI Deluxe och RAID funkar klockrent. Dock har jag Socket 939 istället då jag kör en X2 4400+.

4Gb Ram??...jaja, vet inte vad du ska med såå mycket Ram till, men det är upp till dig. Har hört en del lösa rykten om att det kan bli ostabilt med 4Gb Ram...men det är bara rykte vad jag vet.

Tänk istället på att köpa bra Ram...inte billigt skit. Hellre 2 Gb snabba minnen än 4Gb "skitminnen". Tycker iaf jag.

[Edit]
Att diskarna "låter" mycket beror på hur pass känsliga öron man har...har man i övrigt en tyst dator så upplevs såklart ljudet från dessa Raptordiskar mer...och vice versa...

Senast ändrad:
Kakelgasten skrev:

Har själv testat dom, men dom åkte ut igen och nu sitter det SATA II/300 16mb istället, och vad jag upplever det som så funkar dom bättre.

Själv kör jag med Asus A8N-SLI Deluxe och RAID funkar klockrent. Dock har jag Socket 939 istället då jag kör en X2 4400+.

4Gb Ram??...jaja, vet inte vad du ska med såå mycket Ram till, men det är upp till dig. Har hört en del lösa rykten om att det kan bli ostabilt med 4Gb Ram...men det är bara rykte vad jag vet.

Tänk istället på att köpa bra Ram...inte billigt skit. Hellre 2 Gb snabba minnen än 4Gb "skitminnen". Tycker iaf jag.

[Edit]
Att diskarna "låter" mycket beror på hur pass känsliga öron man har...har man i övrigt en tyst dator så upplevs såklart ljudet från dessa Raptordiskar mer...och vice versa...

Vilken tillverkare är det av sata diskarna du nämner? Har kollat runt lite raid 1+0 kommer ge mig bra prestanda så det blir nog tystare och mer ekonomisk lösning med icke raptor. Ostabilt med 4gb? Har jag aldrig hört. Jag jobbar ofta med stora filer i ps samt flera andra program uppe samtidigt.

Vad jag har fattat så har inte hastigheten på ramen så stor betydelse i windows utan jag kommer nöja mig med vanliga twinmos pc3200 minnen. För ca 1000 per 1gb sticka

Kakelgasten skrev:

[Edit]

Hur tycker du dual core fungerar? Använder du c1? Vad hade du för dator innan? Om du kör C1 vore det kul å veta hur lång tid det tar för in dator och jobba igenom en 1dsmk2 raw fil. Kan skicka till dig i så fall

geronimo13 skrev:
Hur tycker du dual core fungerar? Använder du c1? Vad hade du för dator innan? Om du kör C1 vore det kul å veta hur lång tid det tar för in dator och jobba igenom en 1dsmk2 raw fil. Kan skicka till dig i så fall

Dual core är väl helt ok. Har inget direkt negativt att säga.

Nej, jag kör CS2...hade gärna testat C1...

Hade/har P4 3.4 Ghz 1024.
Svårt att jämföra dom rakt av då grafikkort, HDD, Ram inte är samma.
P4:an med inbyggda grafikkortet, HP Ramminnen, SATA 150 8Mb cache mot X2:an med dubbla GeForce 6800 256 och SATA 300 16Mb cache känns inte direkt vidare rättvist.

Kakelgasten skrev:
Dual core är väl helt ok. Har inget direkt negativt att säga.

Nej, jag kör CS2...hade gärna testat C1...

Hade/har P4 3.4 Ghz 1024.
Svårt att jämföra dom rakt av då grafikkort, HDD, Ram inte är samma.
P4:an med inbyggda grafikkortet, HP Ramminnen, SATA 150 8Mb cache mot X2:an med dubbla GeForce 6800 256 och SATA 300 16Mb cache känns inte direkt vidare rättvist.

C1 pr går ladda ner gratis testversion på www.phaseone.com

Grafikkort har ingen betydelse i prestanda ivarken photoshop eller capture one. Hur tycker du hastigheten med sata diskarna i raid funkar? Kör du raid 0 eller raid 1+0?

Norway1000 skrev:
Jeg ligger fortsatt på toppsjiktet i denne Photoshop CPU speed testen med AMD Athlon 64 x2 4400+ med 4 Gb RAM:

http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID11/1644.html

Virker utmerket med D2x raw filer,C1 samt Photoshop CS2

Ville ikke installert 4 x Raptor på grunn av støy, vibrasjon og varme.

Velg stillegående disker fra f.eks Samsung

Hur stor är prestanda skillnaden på 4xraptor i raid 1+0 mot tex 4 sata 300/16mb diskarna i raid 1+0?

ANNONS
Götaplatsens Foto