leifjorgen
Medlem
har en eos 50d och funderar på en eos 77d eller 80d . fotar mest natur . mycket fåglar . är 80d värd dom extra pengarna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
80D har 1/8000s och x-sync 1/250 mot 77D's 1/4000 och x-sync 1/200 så det är väll egentligen bara om du tycker du behöver det. I övrigt är 77an lite bättre på fler punkter än 80an, småsaker egentligen.
Men 77an väger brtydligt mindre, vilket jag hade önskat att min 80d också gjorde...den är tung.
Kan lägga till att för 1-2 år sedan så trodde jag aldrig att jag skulle behöva mer än 1/4000s och numer använder jag 1/8000s i stort sett vid varje session.
Av samma anledning så köpte jag nyss Sony A7ii istället för nya 6D mk2.
Så, vill du skjuta korta tider 80d, annars tror jag 77d är en gin kamera![]()
Hur mycket vädertätning vill du ha? Det är en av de större fördelarna med 80D. Den tål betydligt mer, men är även det som gör att den blir tyngre så du får fråga dig ifall det är värt den extra tyngden. Prismässigt är det ganska jämlika så jag förstått.
Ja ... fast eftersom du redan har en 50D, med en sökare som är nästan i klass med 80D, vore det mer rättvisande att uttrycka det som att 77D har en klart sämre sökare. En ganska viktig egenskap imho.fördelarna med d80 är alltså har 1/8000s och x-sync 1/250 och bättre sökare .