Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Har du full serietagning och tar ett antal bilder? Annars måste du vänta lite på första bilden att AF hinner ställas in. Kontrollera också i AF inställningar att det är satt AF-C prioritet är slutare
 

klumpen123

Aktiv medlem
Det kan ju också vara att objektivet och eller kameran inte hänger med, att fotografera någon som springer mot en är ju det svåraste som en kamera kan göra

Jo det är klart :) men den här hunden springer ju lika fort som man själv går! Men det är säkert som du säger, billig kamera och billigt objektiv :)
 

PMD

Aktiv medlem
ISO 2800 50mm f4 1/1250sec

Visa bilaga 152849

Ingen som helst skärpa! Är det jag som gör fel eller behöver jag bättre utrustning för att komma upp till mina krav?
Bilden är inte helt skarp, men ingen som helst skärpa är knappast rätt beskrivning.
Bilden är tagen på ganska högt ISO och dessutom underexponerad så det finns mycket brus i bilden. Det sänker skärpeintrycket.

Se till att exponera rätt så blir det lättare att bedöma hur fokuseringen har lyckats.
 

AWid

Aktiv medlem
D7000 har visserligen några år på nacken, men din springande hund bör inte vara något problem tycker jag. Det är fortfarande en alldeles utmärkt kamera. Men precis som PMD påpekar så ser det nog sämre ut p g a felexponeringen. (Kompensera ca 1 - 1,5 steg med så mycket vitt i bilden). AF-C med 1 punkt är inte så lätt med så rörligt motiv. Pröva med 9 punkter alt. 21 och dra en serie bilder
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag håller med Per!

Fokus och skärpa bör utvärderas under gynnsammare förhållanden. Se till att prova under en solgnistrande dag med mycket kontrast.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
PMD har i inlägg #68 och #85 förklarat bekymren med exponeringarna i dina jämförelser.

Skillnaden i exponering mellan bilderna är så stor att det inte ens går att jämföra om skärpan sitter där den skall i de två bilder du är missnöjd med. Att de ser ut som de gör beträffande skärpan beror på att de fått för låg exponering, det degraderar bildkvaliteten på många olika vis, bla skärpeintrycket. Det är det du ser i dina bilder.

Exponeringen, dvs ljusmängden som når bildsensorn, reglerar du med bländaren och exponeringstiden. ISO ändrar signalförstärkningen och har därför inget med exponeringen att göra. Drar du upp ISO (ökar signalförstärkningen) degraderas bildkvaliteten genom bla ökad mängd brus. Det är detta som syns i dina jämförelsebilder.

Bilden du är nöjd med har fått drygt dubbelt så mycket ljus som den andra bilden i ditt första exempel. Din senaste bild på 1/1250 s f/6,3 har fått drygt tre gånger mindre ljusmängd än din första bild som du är nöjd med.

Inte bara ljusmängden, exponeringen, utan också ljusets riktning, karaktär och kvalitet bidrar till skärpeintrycket. Du lär behöva ta nya korrekt (likadant) exponerade bilder i likvärdigt (samma) ljus för att kunna utröna hur din kamera egentligen sätter fokus.

Ingen nyare eller dyrare kamera i världen tror jag kan lösa dessa bekymmer åt dig innan du ställer in exponeringarna rätt för dina syften :)
 
ANNONS