Annons

Ny Macbook Pro variant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindami

Medlem
Hej!
Står redo att köpa ny macbook pro då min gamla air är väldigt seg med lightroom. Via gamla inlägg som jag läst så verkar Pro 14” M2 vara ett bra val. Stämmer det och ni som har testat den, räcker grundkonfigureringen (10-kärnig processor, 16-kärnig grafik)?
Har en extern skärm som jag vanligtvis använder.
 

elgenper

Aktiv medlem
Bytte själv för ett par veckor sen (från en 27" Intel-iMac från 2015) till en Mini M2 med precis samma processor som den du funderar på (16 GB minne), och den räcker alldeles utmärkt. Lightroom är påtagligt snabbare nu. På iMacen hade jag 32 GB minne, men de 16 på Minin verkar räcka utmärkt.

Jag var själv i valet och kvalet mellan just MBP och Minin; båda krävde ju extraskärm. Men insåg rätt snart att mitt behov av bärbarhet inte var så stort, så det blev Minin. Och har inte ångrat mig alls än så länge...
 

BeBest

Aktiv medlem
Vad grundkonfigurationen duger till beror helt på hur du tänkt använda datorn. Hur mycket arbetsminne behöver du? Hur stor hårddisk behöver du ha tillgänglig förutom eventuella externa enheter?
M2 duger nog långt och grafiken inklusive bildskärm lär inte gå av för hackor heller men för att kunna ta ut svängarna och leverera fullt ut behöver de ha ordentligt med arbetsminne att dansa på.
 

thommym

Aktiv medlem
Hej!
Står redo att köpa ny macbook pro då min gamla air är väldigt seg med lightroom. Via gamla inlägg som jag läst så verkar Pro 14” M2 vara ett bra val. Stämmer det och ni som har testat den, räcker grundkonfigureringen (10-kärnig processor, 16-kärnig grafik)?
Har en extern skärm som jag vanligtvis använder.
Grundkonfigen på CPU är helt klart tillräcklig men 512 GB SSD är i minsta laget, 1 TB ger dig lite mer frihet. Kan du välja 32 GB RAM också så är det bra, för allt du gör på datorn har nytta av mer minne. Tänk på att du INTE kan lägga till/utöka några interna komponenter som disk eller minne i efterhand.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag köpte en refurbished MacBook Pro 14" M1, då jag som förstått det inte är någon större skillnad på prestandan i M1 och M2 (dock är batteritiden bättre) för Davinci och LR, så jag köpte en sån med 10-kärnig processor och 1 TB SSD. Betalade strax under 27k för den, hade gärna haft 32GB ram, men eftersom jag har en stationär som jag har som huvuddator, så ville jag inte lägga ned allt för mycket pengar på en dator jag inte använder alltför ofta.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad grundkonfigurationen duger till beror helt på hur du tänkt använda datorn. Hur mycket arbetsminne behöver du? Hur stor hårddisk behöver du ha tillgänglig förutom eventuella externa enheter?
M2 duger nog långt och grafiken inklusive bildskärm lär inte gå av för hackor heller men för att kunna ta ut svängarna och leverera fullt ut behöver de ha ordentligt med arbetsminne att dansa på.
Det är väl just minne som M-arkitekturen INTE behöver massor av?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
M-arkitekturen är väldigt minneseffektiv.
Men samtidsigt går det inte att komplettera den i efterhand.

Ska man ge sig in och redigera film och då speciellt för eftereffekter så konsumeras minnet väldigt snabbt.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag körde tidigare en Mac Mini M1 med 16 GB ram, och det flöt på otroligt bra. Använder Davinci Resolve och redigerar filer från R5c, R5 och Mavic 3, och inga problem som helst att redigera film, dock kan det bli lite segt när man gick in i Fusion för effekter. Samma sak med större filer i PS som större panorama osv, då märktes det att det var lite mindre minne.
 

Lindami

Medlem
Låter som det i långa loppet är värt att utöka till 32 GB ram och ev disk också...
Iom att jag vill kunna vara mobil så är det ändå en bärbar.
 
ANNONS