Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny testpresentationsteknik

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
Min norske kollega Kai Thon har utvecklat ett nytt sätt för presentation av kameratester.

Ni kan själva se det första resultatet på:
http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=49426

Med den kommer det att gå lätt att jämföra tester för olika kameror, steg för steg.

Själva testproceduren är utvecklad av Kai i samarbete med DIWA, en sammanslutning av sajter som arbetar med information om digital kamerateknik. För kontroll av objektiv och bildkvalitet används ett datoriserat mätprogram, DxO Analyzer.

Jag vet av egen erfarenhet att det tar minst 40 timmar för att göra en test, det är många steg som ska gås igenom. Men eftersom alla medlemmarna i DIWA arbetar på exakt samma sätt så blir testerna jämförbara.

Titta på den första testen i serien, den handlar om HP Photosmart R707. Tala sedan om för Kai vad du tycker om testmetoden så har du en chans att själv vinna den kameran.

Efter nyår så kommer du att kunna läsa kameratester på en svensk sajt som använder samma presentationsteknik.

Jag inväntar nog svenska delen, orkar inte direkt traggla mig igenom norskan.

Men en standariserad metod är väl en vettig tanke skulle jag säga. Sen har jag inte tittar närmare på DxO analyser ännu, men det får jag nog ta och göra.

Jag tycker testet ser mycket bra ut, rikt på information och man får en mycket god uppfattning om vad kameran presterar.

Jag ger testet högt betyg.

ANNONS
Götaplatsens Foto