Annons

NYA 200-400/4 VR II PROBLEM! Har du märkt ...?

Produkter
(logga in för att koppla)

ArtbyRyman

Aktiv medlem
VAD ÄR DINA ERFARENHETER ?? Här är mina....

Har nu kartlagt min 3v gamla optik. Kamera och optik är FINjusterade av lasses. Kör med D300 standard inställd. Inga plusgrejer. Orginal 1,4x konverter. Jag har åxå gjort om firmware uppdateringen vilket faktiskt verka hjälpa ?

Kan tyvärr bara konstatera att min gamla vr1 var bättre...
Och då menar jag på f4 och 400mm. Min gamla kunde man köra f5-5,6 för att säkra lite skärpedjup om man ville, men man behövde inte -och den fungerade bra utan nedbländning med 1,4x på. Vid nedbländning blev d skarpt.

Denna nya optik fungerar ok runt 8-20m på f4. Ska den bli bra måste man köra f5 men gärna mer som f5,6 - ALLTSÅ utan 1,4x på. Den är inte alls rolig på 30-75m. Och sen blir det bara värre. Det är inget som luktar proffsoptik som den gamla. Med andra ord är det helkört att få en Ormvråk på en åker bra, En flygande kärrhök på 50m kan jag ju glömma. Vadare vid morupstånge -hejdå!

Det är då en Påtaglig skillnad vid 350mm. Där börjar det t.o.m. se ok ut t.o.m. med 1,4x på dock gärna nedbländat....De bilderna jag tar på 400mm är inte ens användbara.
Känns bara som att man ska inte behöva betala fullpris för en 200- 350/ 5.6. =)

Min tanke är väl att lämna tillbaka den och ev. se om ett byte till 400/2,8. Fast min gamla zooom var ju kung i alla lägen. hrm!

ska bli intressant att följa denna tråd då denna glugg faktiskt mer eller mindre står på inköpslistan.

VAD ÄR DINA ERFARENHETER ?? Här är mina....

Har nu kartlagt min 3v gamla optik. Kamera och optik är FINjusterade av lasses. Kör med D300 standard inställd. Inga plusgrejer. Orginal 1,4x konverter. Jag har åxå gjort om firmware uppdateringen vilket faktiskt verka hjälpa ?

Kan tyvärr bara konstatera att min gamla vr1 var bättre...
Och då menar jag på f4 och 400mm. Min gamla kunde man köra f5-5,6 för att säkra lite skärpedjup om man ville, men man behövde inte -och den fungerade bra utan nedbländning med 1,4x på. Vid nedbländning blev d skarpt.

Denna nya optik fungerar ok runt 8-20m på f4. Ska den bli bra måste man köra f5 men gärna mer som f5,6 - ALLTSÅ utan 1,4x på. Den är inte alls rolig på 30-75m. Och sen blir det bara värre. Det är inget som luktar proffsoptik som den gamla. Med andra ord är det helkört att få en Ormvråk på en åker bra, En flygande kärrhök på 50m kan jag ju glömma. Vadare vid morupstånge -hejdå!

Det är då en Påtaglig skillnad vid 350mm. Där börjar det t.o.m. se ok ut t.o.m. med 1,4x på dock gärna nedbländat....De bilderna jag tar på 400mm är inte ens användbara.
Känns bara som att man ska inte behöva betala fullpris för en 200- 350/ 5.6. =)

Min tanke är väl att lämna tillbaka den och ev. se om ett byte till 400/2,8. Fast min gamla zooom var ju kung i alla lägen. hrm!

Hej!

Det låter som om det är något lurt med ditt exemplar, jag har i olika sammanhang använt ett par olika exemplar av den gamla och ett exemplar av den nya och inte sett någon påtaglig skillnad i prestanda mellan gamla och nya versionen. Den nya grillade jag dessutom rätt rejält (totalt ca 3800 bilder) och med många bilder på upp till 100 meter ungefär. Visst tappar den en aning efter kanske 50 meter, men inte alls så illa som du verkar ha råkat ut för.

Jag har heller inte i något av exemplaren sett någon påtaglig skillnad i prestanda mellan 300 mm och 400 mm, så det du beskriver låter verkligen som något inte riktigt sitter där det borde i ditt objektiv.

Du kan inte få tag i (låna) ditt gamla exemplar och ta jämförelsebilder? Det kan ju i så fall vara bra att ha som ammunition om du skall diskutera med Nikon.

Ska ju vara samma optik i båda med undantag för att nya har lite Nano Coating. Så nåt lurt är det nog med just din ja.

Jag har redan påtalat problemet till butik. Men det är ju som vanligt lite svårt att förstå och få till...speciellt nu när Lasses säger att den är suberbt inställd. Det talar för kameraproblem tänker jag. Men den är perfekt inställd åxå enl Lasses. Å de gör ju inga fel.
Så nästa grej e att provköra med annan kamera.

Har väl tagit ca 1500rutor med denna nu..de sista 1000 efter justeringar, kameratrix mm.

Ett tag trodde jag verkligen att det var kameran som inte kan snacka med optiken lr nåt. Jag ser liksom att det är skarpt men det BLIR inte ens 80% när jag kollar på bilden...så jag ska väl inte hänga optiken än men nåt fel är det ju. Har ju inom rätt avstånd fått bra bilder men då ere nedbländat o 7-15m. Vad ska man med ett sånt 60000krs tele till?

Kommer ju trixa vidare som sagt, ...men jag har provat en annan...där faktiskt min verkade liite bättre til min fasa...inom de där 30m. Men det är tydlig skillnad på f4 och f5 även på den.

Min gamla kommer jag inte ihåg vem som köpte...det hade ju vart kul å testa. Minns ju att den var lite mjukare på 400 än 300 men inte mycket som sagt. Typ liknande dom MTF testerna visade på Foto.
Denna nya kommer det inte bli frågan om att köra 1,4x på och då faller hela tanken med upplägget.

Grejen med att jämföra rakt av hjälper inte trotsa allt. Tack. =)

Att min verkar ha extra dålig skärpa kan ju bero på så mycket. OM det nu inte är kameran som fått spel.
Det räcker ju med att VR modulen är lite spatig, en lins sitter fel..

Ta och kolla ev felfokus. Det är ingen garanti att den är 100% bara för att optiken varit inne på verkstad. Jag har fått åka tillbaka till verkstaden vid några tillfällen. Dock har det hela tiden till slut blivit 100%.

Ta och kolla ev felfokus. Det är ingen garanti att den är 100% bara för att optiken varit inne på verkstad. Jag har fått åka tillbaka till verkstaden vid några tillfällen. Dock har det hela tiden till slut blivit 100%.

=) Det är nog så det blir till slut. Ju mer jag plåtar med den ju tydligare är det att efter 350mm händer nåt dramatiskt. Och att den är lite kass på långt håll. Får säkert skicka iväg den igen så de hinner jobba på den mer....

Har idag plåtat på 8-12m vid 350mm + 1,4x nedbländat förvisso men det har sett sjukt skarpt ut. Så som den ska vara.

Så här ser det ut även efter 2 resor hos verkstaden. På just 400mm och f5,6

Bilagor

• Fotosidan.jpg
    Fotosidan.jpg
    77.5 KB · Visningar: 902
Då så. Felet tycks vara konstaterat! Hade samma problem med min 70-200 när den skulle justeras tillsammans med min dåvarande D2X.Fick åka tillbaka ett par gånger. Hade bättre tur när jag bytte till D300 och nu senast till D700. "Bara" en resa till verkstaden

Glöm inte att du behöver skicka in både hus OCH glugg. Det räcker inte med en av dem. I alla fall om du använder Lasses vilket jag för övrigt anser att du skall göra. Jag har mycket bättre "hitrate" med Lasses än vad jag har med Nikon Svenska. Jag har faktiskt fått åka till Lasses ett par gånger efter att prylarna varit hos Nikon Sv.

Lite lustigt faktiskt då jag vet att de rätt ofta samarbetar. Nikon skickar ibland prylar till Lasses.

Jag har haft rätt långa ingående (och ofta) diskussioner med deras tekniker i ämnet. Jag har ju lyckats samla på mig lite erfarenhet i ämnet :). Det är ingen exakt vetenskap. De ställer in allt enligt specarna men det räcker inte. Efter att allt är 100% justerat så går de ut och provfotograferar. Allt som oftast får de justera lite till...... Detta är anledningen till att det inte räcker med att bara skicka in en av prylarna. Både hus OCH glugg måste in.. Det kanske även är anledningen till att Lasses lyckats så mycket bättre med mina prylar. Nikon Sv har aldig begärt in hus OCH glugg. Enbart en av dem medan Lasses vill ha in bägge

Ja, Lasses har jag ju 100% förtroende för. Utan dem tappar nog Nikon MYCKET. Service är ju A&O när man försöker gå upp kvalitet och utförande. Nikon sv. känns som 10%.

Christer hjälpte mig mycket med den första zoomen jag hade m d2x och nu när jag fått en tydlig bild på felet ska det väl gå att få ihop d300 o en ny version zoom.

Jag skickar alltid in "allt" till dem så de får leka lite, det ber de ju om åxå. Kanske det är så att det är klurigt att ställa in det på alla brännvidder i en zoom? För Lasse var rätt tydlig med att allt var tiptop sist så det trodde man ju på.

Men iaf skönt att slippa börja tjafs om byte av optik osv...även om en 400/2,8 hade vart intressant. (men jävla dyrt o tungt)

Har inte skickat grejerna ännu ..blir när christer kommer tebax nästa vecka.
Under tiden har jag provskjutit och antecknat noggrant.

Det lustiga och jobbiga jag kommer fram till vid foto på 50m:

- är att på f4 och utan konverter är det tveksam o smetig skärpa vid fokuspunkten/lite frontfokus vid 400mm. (Det mesta i bilden ser lite målat ut ) Vid 200mm och fullöppning är det skärpa och relativt tydligt frontfokus.

- Med en konverter på tycker jag det ser ut att vara bakfokus. Och bländar jag ner är den tydlig.

Samma ? sak när jag prövar kamerans finjustering + - . 400mm F8. Vid -20 kommer lite skärpa fram men verkar vara bakom. +20 är det bra skärpa men långt bakom. Kan optiken vara så fel att kameran inte kan justera in det? D e ju inte troligt menas det men men...

Vet med andra ord inte vad man ska dra för slutsats av det. Tittar jag på hur jag kommer använda den oftast, 400mm + 1,4x på...finns där tydlig skärpa men långt bakom vid f8. Så d e ju kul...

Jag har dessutom på 6-11m lyckats fånga motiv både med och utan konverter svinskarpt när jag bländat ner och inte går över 350mm.

Jaja, fortsättnign följer efter ny tur till Saltsjöboo

Senast ändrad:
Får tillbaka gluggen idag kl 15. Lasses lät dock inte övertygande, utan säger kort o gott att nu har de gjort vad de kan vad gäller justering.

Men om kameran ÄR finjusterad och gluggen ändå är suddig eller bakfokuserar 1m på 50m avstånd så är den ju kass... Det kan ingen justering fixa...då måste d väl opereras. =)

Men men ...spänd förväntan just nu och hoppas på att problemen är åtgärdade..

( tipset blir väl att inte köpa ens dessa dyra optik på postorder...utan testa. Och testa på 50m, 400mm och 200mm vid F4. Hitta en vägg med en linje på, tydliga kontraster - fota längs med väggen o sikta på linjen o då ser man var d ligger i stort., Optiken har ju vart på verkstad lika mycket som jag "ägt" den och d e ju trist)

FF

Undrar om det är nya VR:en

Jag har en helt ny 500mm VR och jag har liknande problem. Jag kan däremot inte få något skarpt som ligger på närgräns fram till 15-20 meter. ALLT blir oskarpt fast både AF ställer in korrekt och jag har testat helt manuellt och det är knivskarpt när jag tittar genom gluggen. 40 meter och över så blir det riktigt bra.
Alla tester jag gjort på mig visar att jag får bäst skärpa om jag fotar utan VR och då har ändå denna 500mm en tripod inställning för VR.
Jag har läst om en annan 500mm ägare som hade dessa problem också och i hans fall var det faktiskt VR:en som gjorde bilderna oskarpa. Efter en ny kalibrering av VR så blev allt perfekt.

Det är tråkigt när man har sparat i 20 år för ett objektiv som detta (istället för bil för mig) och sen blir så besviken på resultaten. Mina gamla zoomar på upp mot 500mm ger bättre resultat i det mesta förutom chromatic aberration.

Jag har kört några hundra test bilder nogrannt dokumenterade och visat för svenska Nikon. Dom tycker det är lika konstigt som jag tycker. Inget i bilden har en enda gnutta av skärpa.

Ska man hellre ta direkt kontakt med Lasses? Jag känner inte till denna service partner.
Min internationella garanti gäller likväl hos honom antar jag?
Tar han ut några andra avgifter under ett garantijobb?

Jag har en helt ny 500mm VR och jag har liknande problem. Jag kan däremot inte få något skarpt som ligger på närgräns fram till 15-20 meter. ALLT blir oskarpt fast både AF ställer in korrekt och jag har testat helt manuellt och det är knivskarpt när jag tittar genom gluggen. 40 meter och över så blir det riktigt bra.
Alla tester jag gjort på mig visar att jag får bäst skärpa om jag fotar utan VR och då har ändå denna 500mm en tripod inställning för VR.
Jag har läst om en annan 500mm ägare som hade dessa problem också och i hans fall var det faktiskt VR:en som gjorde bilderna oskarpa. Efter en ny kalibrering av VR så blev allt perfekt.

Det är tråkigt när man har sparat i 20 år för ett objektiv som detta (istället för bil för mig) och sen blir så besviken på resultaten. Mina gamla zoomar på upp mot 500mm ger bättre resultat i det mesta förutom chromatic aberration.

Jag har kört några hundra test bilder nogrannt dokumenterade och visat för svenska Nikon. Dom tycker det är lika konstigt som jag tycker. Inget i bilden har en enda gnutta av skärpa.

Ska man hellre ta direkt kontakt med Lasses? Jag känner inte till denna service partner.
Min internationella garanti gäller likväl hos honom antar jag?
Tar han ut några andra avgifter under ett garantijobb?

Det där låter också som ett defekt exemplar. 500/4 VR är ett ruskigt skarpt objektiv.

Har inte Nikon erbjudit sig att fixa objektivet som garantiärende? Det låter märkligt.

Lasses Kameraservice är en auktoriserad Nikon-verkstad och de samarbetar mycket med Nikons serviceavdelning i Solna. Om du lämnar in objektivet där eller hos Nikon spelar nog inte någon roll.

Ska väl egentligen inget skriva om första intrycket efter justering 3.

Det verkar bättre. MEN lutar åt Frontfokus vid full öppning och OK vid nedbländat. Hoppas väl på att det kan gå att finjustera i kameran så jag får fokus där jag vill. Man vill inte ha frontfokus alls men absolut inte vid fågelfoto. Hoppas solen kommer fram imorgon så ska jag givetvis testa massor..

DÄREMOT verkar C-AF vara trimmad. Satt i bilen och körde bilder ut på ett gärde på andra sidan vägen. En bil for förbi (80väg) och kameran hann söka fokus. Det tror jag aldrig hänt förr. =)

Ratatoskr - Du bör ju givetvis stå på dig mot Nikon / Butik för att få din glugg fixad eller utbytt om den är ny. Snacka du m lasses, d har alltid vart schyysta mot mig. För när man pyntar så mycket ska det f-n vara Toppklass! ; )

Som lille Al fadji hade sagt: - Föck!

Det är front fokus nu på f4 istället. LIITE men det är. Vid f5.6 träffar det mer rätt ..slutar nog med att jag åker upp och skruvar själv. =)

Men hoppet står till kamerans egna justering först.

Som lille Al fadji hade sagt: - Föck!

Det är front fokus nu på f4 istället. LIITE men det är. Vid f5.6 träffar det mer rätt ..slutar nog med att jag åker upp och skruvar själv. =)

Men hoppet står till kamerans egna justering först.

Bättre på närmare avstånd. 6-20m
Lika kass som förrut vid längre avstånd 30-50m

Trött på dyr skit men nu åker den till Nikon.

ANNONS
Götaplatsens Foto