Annons

Nya batterier "för starka"??

Produkter
(logga in för att koppla)

oskila

Aktiv medlem
Köpte just en Minolta XG9-utrustning billigt. Batterierna är slut och måste bytas. En farbror jag snackade med menade att man måste ha kvicksilverbatterier, jättedyra zinkluftbatterier eller nån sorts adapter eftersom nyare batterier hade "för stark ström" och skulle ha sönder ljusmätaren. Dock var batterierna som satt i (och som han tittade på) EPX 76-batterier, dvs SR44 tror jag. I en beskrivning av kameran stod det att LR44-batterier skulle användas, som är samma som SR44 fast med sämre drifttid eller nåt.

Nån som vet hur det ligger till med dessa batterier. Kan jag använda normala moderna batterier utan åtgärd och spelar det nån roll om jag använder LR44 eller SR44 (som är lättare att få tag på)??

tack på förhand
/Hampus

Enligt http://members.aol.com/manualminolta/xg9.htm så kräver din kamera A76 batterier vilket är detsamma som LR44 batterier om jag inte missminner mig. Skillnaden mellan LR44 och SR44 är väl att LR44 är ett alkaline-batteri medans SR44 är silveroxid-batteri. Jag vet inte om någon av typerna brukar rekommenderas framför den andra när det gäller kameror.

När det gäller zinkluftsbatterier som ersättare för kvicksilverbatterier så är dessa inte alls svindyra. Kostar 50 kronor för sex stycken på Kjell Co. Spänningen på dessa är 1.4v vilket är +0.05v mot de gamla kvicksilverbatterierna, men enligt personliga erfarenheter så är detta inget problem (gäller svartvitt och C41)

Grattis till inköpet.

nu köpte jag LR44-batterier. 29 kr st. Får bli zinkluft nästa gång om de är så mycket billigare. Uppenbarligen var SR44 1.55 volt och då tyckte jag att det var bäst att ta de lite svagare LR44.

Zinkluft ska du bara använda om kameran kräver kvicksilverbatterier vilket din inte verkar göra. Ber om ursäkt om min kommentar om zinkluftbatterier lät snorkig då det inte var meningen att den skulle låta det.

ANNONS
Götaplatsens Foto