Annons

Nyare 1100D men kompakt som M50

Produkter
(logga in för att koppla)

Cessel84

Ny medlem
Jag räknas väl knappt till amatörfotograf men gillar att fota även om kunskapen är låg.
Jag har en canon eos 1100D som jag köpte för typ 13 år sen. Har även ett zoomobjektiv till det.
Den var väldigt lagom för mig att fota med. Dock köpte jag en ny kamera förra året. En canon eos M50. Kände att min gamla kamera var just gammal. Ville ha en något mindre kamera så att den skulle vara lätt att ta med då jag tyckte 1100d var lite klumpig, särskilt med zoomobjektivet. Kameramobilen har desutom gått om den i hur fina fotona blir men jag tycker det är mycket roligare att fota med systemkamera.

Jag älskar verkligen storleken på den kameran även om jag skulle vilja kunna zooma längre. Typ mellan det objektivet som är grunden och mitt gamla zoomobjektiv. Jag är dock inte riktigt nöjd med M50. Så pass illa att jag oftast väljer att fota med mobile istället. Jag får lixom inte till bilderna alls lika bra (utifrån mina kunskaper) som jsg fick med 1100D även om jag kör samma inställningar som på 1100D. Jag tog bättre bilder med den. Tycker de ofta blir överexponerade med M50 och får inte skärpan dit jag vill.
Jag tror att jag har kommit på ett utav problemen. Med 1100D fokuserar den när man trycker ner avtryckaren halvvägs vilket gör att jag själv kan fokusera t ex på en blomma. Självklart måste jag ju även ha låg inställning på bländaren för att få suddig bakgrund. Men trots dessa inställningar på M50 kan jag inte fokusera som jag vill. Vad som jag mer inte riktigt kommer underfund med har jag inte riktigt kommit på.

Hoppas nån ens hänger med på mina luddiga förklaringar.

Finns det canon som är så kompakt som m50 men fotar som 1100D men som inte fotar sämre än samsung galaxy S24 mobilkamera?

Kanske en Eos 77d från företaget MBP ( begagnad). 24 MP samma objektivfattning som din gamla kamera har . Storleken på kameran lär dock bli densamma. Eos 550D, 18 MP med möjlighet att filma är inget dumt allternativ det heller.

Senast ändrad:
Det går ju ändå inte fokusera med avtryckarknappen. Jag ställer ju in samma som på den gamla kamera.
Att köpa R50 hjälper ju inte om det är samma som M50. Är ju i så fall rn kompakt variant på 1100 d.

Det går att fokusera med allas Canons systemkameror på avtryckarknappen! Det är inte så att den är inställd på att fokusera på med skärmtryck? Finns många filmer på YT om hur du ställer in AF på M50. exempel nedan:

Menyerna är alltid ett helvete med en ny kamera, tycker jag. Även om det är i pricip samma menyer som på den gamla. Många inställningar är "set and forget", d.v.s. man ställer in det som man vill ha det från början och rör sen aldrig mer den inställningen, så man glömmer att den ens finns.

Håller med om att YouTube kan vara till stor nytta med sånt. Mycket snabbare än att försöka läsa allt i en ofta undermålig manual.

Mitt råd…köp INGET…i alla fall inte innan du lärt dig (manualen och/eller YT) hur autofokus (fungerar och ställs in) och exponeringen (mäts och kompenseras).
Har du köpt kameran begagnad kan en fabriksåterställning vara aktuell. Då säkerställer du att tidigare ägares personliga inställningar inte ställer till det för dig…

Mitt tips är att gå en fotokurs och lär dig grunderna med exponerings triangel etc innan du lägger ut pengar på utrustning.

Mitt tips är att gå en fotokurs och lär dig grunderna med exponerings triangel etc innan du lägger ut pengar på utrustning.
Det kan man förstås göra, men det är inte direkt kärnfysik att läsa/titta sig till heller, förutsatt att man är villig att lägga ned lite tid och energi. Nu har jag pga bristande behov inte prövat den, men det finns ju en grundkurs på FS som är gratis om man vill ha lite ledning. Men det är förstås riktigt att det, även om man kör med automatik, får lättare att förstå vad kameran sysslar med och varför det eventuellt inte blev som man hade tänkt sig.

Här verkar dock problemet även vara att kameran är inställd på något ej standardmässigt sätt, för jag har nog aldrig stött på en systemkamera som inte fokuserar på avtryckaren från fabrik. Nu har M50 kanske inte en knappuppsättning som gör sig superbra med fokusering enbart på en knapp på baksidan, men det är annars en vanlig ändring att bara fokusera med en knapp däroch inte på avtryckaren.

Jag känner att jag har koll på Av- och Tv-inställningarna men även om jag ställer in det på samma som på den gamla kameran får jag inte lika bra bilder.

Ska kolla det som Tonyeagle skriver om autofokus.

Jag tycker det är för mycket lulllull på m50 jämfört med 1100d. Massa digitalt hjälpbajs när jag vill göra själv 🤭

Jag känner att jag har koll på Av- och Tv-inställningarna men även om jag ställer in det på samma som på den gamla kameran får jag inte lika bra bilder.

Ska kolla det som Tonyeagle skriver om autofokus.

Jag tycker det är för mycket lulllull på m50 jämfört med 1100d. Massa digitalt hjälpbajs när jag vill göra själv 🤭
Vill du ”göra själv” är systemkamera helt rätt verktyg för dig. När du väl lärt dig lite grundläggande kunskaper om kameran tror och hoppas jag att du kommer ha mycket kvalitetstid med ditt fotande👍

En mobiltelefon idag är en fantastisk kamera.
Om jag skakar så får man en bra bild ändå.
Exponeringen är så att alla toner kommer med.
Mycket fixas alltså av telefonens mjukvara.

Så jobbar inte en systemkamera.
Den ger dig den bilden du fotograferar.
Håller du inte still så får man skakningsoskärpa.
Den exponering du ställer in är den du får. Sitter fokus fel så är det fel.
Vilket gör att det krävs rätt handhavande och en del bildbehandling, framförallt om man skjuter raw.

Alltså jag jag är amatör MEN jag har skrivit flera gånger att jsg har koll på Av och Tv och har tagit bra bilder utifrån mina mått mätt med 1100d.
Det hjälper inte mig att ni skriver att jag ska gå fotokurs, att mobiltelefoner tar bättre bild för allt är förinställt, att inte systemkamera fungerar så med mera. Jag vet allt detta.
Det är inte det som är problemet.
Problemet är att jag inte kan fokusera med denna kameran som med den gamla. Att jag inte får till med avtryckaren fokus på det området jag vill. Samt att jag tyckte 1100d var enklare att hitta i menyerna men att den inte tar lika bra bilder längre med tanke på ålder.

Jag har inte hunnit kolla på yt som länkas men det är ju sånt som ger hjälp. Att problemlösa det.

Alltså jag jag är amatör MEN jag har skrivit flera gånger att jsg har koll på Av och Tv och har tagit bra bilder utifrån mina mått mätt med 1100d.
Det hjälper inte mig att ni skriver att jag ska gå fotokurs, att mobiltelefoner tar bättre bild för allt är förinställt, att inte systemkamera fungerar så med mera. Jag vet allt detta.
Problemet är att jag inte kan fokusera med denna kameran som med den gamla. Att jag inte får till med avtryckaren fokus på det området jag vill. Samt att jag tyckte 1100d var enklare att hitta i menyerna men att den inte tar lika bra bilder längre med tanke på ålder.

Jag har inte hunnit kolla på yt som länkas men det är ju sånt som ger hjälp. Att problemlösa det.
Fokusering, enligt manualen sid:148.
Välj fotoläge M,AV,TV, P vilket du nu vill ha och tryck på Q-set-knappen.
Tryck på Q-set-knappen igen och välj fokusmetod med hjälp av flervalskontrollen.

Ljusmätning, enl. manualen sid:117-118
Med Q-set kan du också välja ljusmätmetoden.
Det fanns flera olika sätt att mäta ljuset, prova dig fram, och passa också på att kolla inställningen för Auto ljuskorrigering.
Om du fortfarande tycker bilden blir överexponerad, Använd EV-komp, t.ex. -0,3 till -0,7EV.

Om inget vill fungera, återställa kameran till ursprungligt läge och prova igen.

1100D har 9 autofokus punkter som sitter ganska centrerat medans M50 har 121 över hela sensorn. Kolla igenom autofokus inställningarna i manualen och testa om någon av de inställningar blir bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto