Annons

Nybörjarfråga om objektivförkortningar

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexR

Guest
Hej!

Jag har nyligen skaffat en Canon EOS 300, och letar runt på begagnatmarknaden efter lämpliga objektiv. Är dock lite förvirrad angående alla förkortningar och sådant. Har sökt lite på forumet, men inte hittat riktigt det jag sökte.

Tex finns en annons på http://www.fyndfoto.se

"TOKINA 400mm/1:5,6 (CA-FD)"
Tokina är väll tillverkarens namn. Och 400mm brännvidden. Men 1:5,6 ? och CA-FD? Canon - ??

Finns även en förkortning som heter "CA-FL"?

Hur stor är linsdiametern? är det en och samma standard på dom flesta kameror?, som är anpassad till kamera huset, så att det ej går att använda andra? Hur vet jag om objektivet har samma infästningsanordning som min kamera, så att det passar på min kamera?

Är det ett prisvärt alternativ att köpa en "telekonverter" till ett objektiv med mindre brännvid? sätter man denna konvertorn längst ut på objektivet eller mellan huset och objektivet?

Vilka förutsättningar ställer det på det vanliga objektivet om man använder en telekonverter. Är det hållbart att tex sätta en 2x telekonverter på ett Sigma 100mm-300mm teleobjektiv och få 600mm brännvidd? eller kommer problem uppstå med för lite ljus och sådant? Med vilka objektiv skulle detta fungera?

Hoppas någon orkar hjälpa mig besvara några av dessa lite "dumma" frågor :)

//Alex

1:5,6 är objektivets ljusstyrka, d v s den största bländaren som kan ställas in. Om du dividerar brännvidden med 5,6 får du objektivets maximala s k ingångspupill, vilket för ett så här långt teleobjektiv är praktiskt taget samma sak som frontlinsens diameter.

CA-FD betyder att objektivet är försett med Canons FD-fattning, den passar INTE till din kamera. Canon bytte bajonettfattning (”infästningsanordning”) i samband med att de gick över till autofokus, så till din kamera ska du ha objektiv med EF-fattning.

Telekonvertrar sätts fast mellan objektiv och kamerahus och är bra tillbehör om de används tillsammans med tillräckligt skarpa objektiv (när man förstorar bilden så förstoras också objektivets oskärpa så att kombinera telekonvertrar med billiga zoomar är ingen höjdare). Med en 2X-konverter förlorar du två bländarsteg och med en 1,4X-konverter ett steg (du behöver alltså 4 respektive 2 gånger så lång exponeringstid).

Hej!

Till din kamera passar bara objektiv avsedda för Canon EOS kameror, antingen Canons egna EF objektiv eller pirat för EOS. Förkortningen CA-FD står antagligen för Canon FD som är den äldre objektivserien och alltså inte passar din kamera.

Precis som du säger är en telekonverter något du sätter mellan objektiv och hus. Vill du få någorlunda bra kvalité skall du satsa på lite vassare objektiv och konverter, en konverter ger grovt sagt alltid en kvalitetsförsämring men ju dyrare desto mindre försämring. Skall du ha en 2x konverter bör du ha objektiv med bättre ljusstyrka än 4 om du skall kunna använda autofokus osv.

Svar på några frågor hoppas jag...
/Roger

ok.. tackar för hjälpen!. Vet någon var man kan hitta "pirat delar" eller begagnat till canon?

//Alex

Hittade på http://www.cyberphoto.se

Kenko AF Telekonverter 1,5x (4 linser) till Canon EOS kostade en dryg tusenlapp.

Kommer denna att passa felfritt mellan min canon EOS 300 och Sigma 100mm - 300mm 1:5,9(det som följde med kameran när jag köpte den på Expert). Eller kommer bilderna att bli kassa pga att det är billighetsprylar?

Med detta monterat borde jag få en brännvidd på max 450mm. Borde motsvara en förstoring på 9X?. Är det troligt att denna konfiguration monterad i stativ med rätt slutartid och under rätt omständigheter skulle ge bra bilder?

Tack på förhand!

//Alex

Jag skulle inte rekomendera en telekonverter på en sådan lins. En 1.5x-konverter på en f/5.6-lins ger en bländare på f/8.4 (1.5*5.6), vilket är ganska långsamt, speciellt som du antagligen behöver blända ner något steg extra för att få någorlunda skärpa. Det blir långa slutartider och svårt att få skarpt även på stativ. Någon toppenskärpa lär du inte få från kombinationen i vilket fall som helst. Håll ögonen öppna efter en begagnad Tokina/Sigma 400/5.6 i stället, de kan hittas för inte mycket mer pengar. 1500-2000:- är inte omöjligt.

Du kan inte direkt tala om "förstoring" när det gäller linser och foton, till slut beror ju ändå den upplevda förstoringen av bilden på hur stor papperskopia du gör och hur nära du betraktar den. Vad du utgått från är det utbredda missförståndet att en 50mm lins på något sätt skulle motsvara förstoringen 1. Detta missförstånd kommer nog från faktumet att de flesta kamerasökare har designats för att ge en förstoring runt 1 (oftast omkring 0.8) med en 50mm lins. Ett tämligen godtyckligt val från tillverkarnas sida, det kunde i princip lika gärna varit 0.5 eller 2 gångers förstoring.

/Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto