Annons

Nybörjarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

musicboy

Medlem
Som relativ nybörjare har jag här samlat ihopa några frågor jag hoppas få svar på...

1) Önskar få till sådana bilder med riktig svart bakgrund... och jag tänker använda pappersfond. Kan man säga generellt att när man använder svartbakgrund så behöver man inte alls tänka på bakgrundsljus?

2) Hur får man varma hudtoner när man fotograferar utomhus? Har endast tillgång till kamerablixt. Rekommenderas enskild softbox o reflektor?

3) Är det Av/Tv eller helt manuellt som gäller generellt för nybörjare av modellfoto?

MVH Martin

Hej,

Om du vill ha bakgrunden helt svart bör du tänka på att få så lite ljus som möjligt på den. Det kan ibland bli reflexer i pappersfonder, så det bör man kolla att man inte får. Jag har för mig att en del hellre använder svart sammet som bakgrund för att det bättre "absorberar" ljuset.

Varma hudtoner kan du få med en guldfärgad reflektor, men som någon skrev i en tidigare tråd riskerar man att folk blir lätt morotsfärgade i nyllet om man vill förstärka färgerna generellt i bilden. Om du jobbar digitalt är det förmodligen bättre att använda neutralt ljus och fixa hudtonerna i efterhand.

Du får bäst koll på resultatet om du kör helt manuellt, men jag tycker även bländarförval fungerar bra för att ha koll på skärpedjupet.

Jag har inte fotograferat i studio på 15 år, så jag har ingen jättekoll på det om man säger så, men du kanske har lite hjälp av mina tips ändå :)

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto