Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt inköp, förfrågning ang. objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

mindbeat

Medlem
Hej!

Sen jag plåtat med min A80 ett år är jag sugen på att skaffa mej en systemkamera!

Canon 350d blir det nog, men har hört att det medföljande kit-objektivet skulle vara riktigt dåligt. därför spanade jag runt lite & kolla efter alternativa objektiv..

Min budget är väldig begränsad pga är student & lever mer eller mindre på studielån & bidrag.

skulle vilja ha ett objektiv så man kan ta snygga porträtt kort, & och även zooma in på längre håll... funderar på ett Sigma 28-300?

Har inte plåtat med nått annat än min kompakt-kamera innan, å så, så är inte så erfaren i objektiv jungeln!

Så dåligt tyckte jag nog inte att kit-objektivet var, framförallt inte om man tänker på vad det kostar. Sen duger det fint till slit-o-släng. När du kommit in i det hela ordentligt kommer du självklart vilja ha tuffare grejor men då vet du också bättre vad du vill ha.

Mitt tips är alltså att ta med kit-objektivet och komplettera med ett tele-zoom, står en del gott här på FS om Sigmas 70-300mm f/4-5.6 APO som även har "fuskmacro" 1:2. Så då kan du även känna på macro-världen litegrann. Hur det funkar till porträtt vet jag tyvärr inte.
Kostnad: 2490:- på Cyberphoto.

Till porträtt kan jag annnars rekomendera budget varianten från Canon, 50mm/1,8 (1124:- på Cyber), har det själv och tycker det funkar fint, det är plastigt men billigt och rätt skarpt! Bra att börja med. Har också fått rätt bra kritik här på FS

/Micke

Tackar för svar Micke!
Tror jag köper med kit-objektivet iallefall då.
Ska kolla upp Sigmas 70-300mm f/4-5.6 APO objektiv & se vad det kan vara för något!

Hoppas min idé kan vara till hjälp, hade själv en äldre variant av Sigmat till min analoga EOS300 som faktiskt dög alldeles utmärkt i början.

Efter att ha kollat runt på olika objektiv & prisklasser hittade jag följade:

"Sigma 18-200 f/3,5-6,3 DC"

Någon som vet något om detta?
Detta både bra & prisvärt.

finns det något lämpligt alternativ?

Mvh Dennis

ANNONS
Götaplatsens Foto