Annons

Objektiv Canon EOS 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Picmip

Ny medlem
Hej allihop!

Efter att ha försökt dränka mig i all information som finns på denna sida så kan jag inte riktigt orientera mig i den stora "objektivdjungeln", så jag vänder mig till er.

För drygt ett år sen köpte jag en begagnad Canon EOS 550D och med den följde det med två objektiv: Canon EF 50mm 1.8 II och Canon EFS 17-85mm f/4-5.6 IS USM.
Eftersom att jag är ny inom fotografering har jag fotograferat så mycket som möjligt samt provat på olika inställningar m.m för att lära mig hur kameran fungerar.

Nu när jag börjat förstå mig på hur kameran fungerar skulle jag vilja införskaffa mig ett bättre objektiv som passar landskap/naturfotografering. Eller bör jag byta ut kamerahuset för att förbättra kvalitén på bilderna i första hand?

Tipsa gärna om objektiv i olika prisklasser men som högst 10.000kr

Med vänliga hälsningar
Toni
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Du har en bra utrustning, men givetvis det ännu bättre prylar. Utan att ha sett dina bilder är det svårt att säga om du fått ut maximalt av den utrustning du har.

Bra landskapsbilder handlar mycket om komposition och ljus. Rätt bildbehandling kan sedan göra att man får ut maximalt av motivet.

Nya objektiv kan ge utökade bildmöjligheter. Jag tänker främst att du skulle kunna ha nytta av en vidvinkelzoom. Canon EF-S 10-18/4,5-5,6 IS STM kostar cirka 2600 kr och har fått goda omdömen.
 

Picmip

Ny medlem
Du har en bra utrustning, men givetvis det ännu bättre prylar. Utan att ha sett dina bilder är det svårt att säga om du fått ut maximalt av den utrustning du har.

Bra landskapsbilder handlar mycket om komposition och ljus. Rätt bildbehandling kan sedan göra att man får ut maximalt av motivet.

Nya objektiv kan ge utökade bildmöjligheter. Jag tänker främst att du skulle kunna ha nytta av en vidvinkelzoom. Canon EF-S 10-18/4,5-5,6 IS STM kostar cirka 2600 kr och har fått goda omdömen.
Jag ska fortsätta öva samt kolla närmare på objektivet du rekommenderade, tack för svaret!
 

apersson850

Aktiv medlem
Den största skillnaden är att 10-22 har bättre ljusstyrka, avståndsskala, bättre manuell fokuseringsring och förstås lite längre zoomområde. Den mekaniska uppbyggnaden är mer gedigen, helt enkelt. Men det syns ju inte på bilderna. Å andra sidan har 10-18 ju stabilisering.
Kan man leva med en EF 50 mm f/1,8 II så kan man leva med en EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM också.
 

nivas

Aktiv medlem
Huset är helt ok.
Du har fått förslag på några bra vidvinkelobjektiv, det är ju kul men inte alltid så allround.
Om du vill fota mer "natur" än "landskap" så kan det passa bättre med en telezoom. T.ex. Canons 70-200 f/4.
 
ANNONS