Annons

Objektiv Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Mike H

Aktiv medlem
Hej,
Jag är ny här på detta forum, men har fotat sedan 70-talet. Senaste tiden med en Canon EOS 550D. Nu tänker jag uppgradera till en EOS 6D. Detta innebär att mitt "standard objektiv (EF-S 17-135)" kommer att bli oanvändbart.

Nu till "problemet".
Skall jag välja 24-70 f4.0L IS USM eller 24-105 f4,0L IS USM. Själv skulle jag tycka om det större zoom-omfånget, men vad förlorar jag i bildkvalitet? Prisskillnaden är ungefär 5000 kronor, till fördel för 24-105 objektivet.

Tacksam för panelens kunnande och råd.

Mike

För att kort sammanfatta TDPs recension:

• 24-70/4L är lite skarpare än 24-105/4L vid 24 mm, sämre vid 50 mm och nästan lika bra vid 70 mm.

• 24-105 har större brännviddsomfång, men 24-70 har bättre IS och bättre närbildsmöjlighet.

Tack för svaren. Svens länk till jämförelsesidan var kanon. Den ligger nu bland favoriterna. Vad jag förstått så skall ju 24-70 objektivet ha något "magiskt" över sig. Sägs vara ruggigt skarpt bland annat. Eller är jag fel ute? Tittar jag på resultatet vid jämförelsen, så lutar det nog åt det billigare 24-105 objektivet. Då blir det 5000 över till ett 70-200 4.0L utan bildstab.

Jag själv lånade ett 24-105/f4,0 IS för några år sedan för att testa.
På 24mm tyckte jag den var riktigt urusel med tanke på distortion.

//Julle.

Är det inte nya 24-70/2,8 som folk tycker är "magiskt"?

Det är mycket möjligt. Jag försökte bara minnas något någon sagt till mig någon gång. :) Jag blir glad om det är 2.8:an. Den ligger utanför budgeten i nuläget. Då blir det "lättare" att välja 24-105.

Jag har en 6D och 24-105:an sitter nästan alltid på som den arbetshäst den är. Den är väl inte bäst på något, men tillräckligt bra på allt utom möjligen distorsionen på 24mm som nämndes. Försöker hålla mig på 28mm som vidvinkligast. Det finns en tråd på Canon Rumor's forum som ställer frågan "Älskar du ditt 24-105/4L IS?", men det är inte många som gör. De flesta är dock nöjda med det på samma sätt som jag är.

24-70:an har jag ingen erfarenhet av.

Tack för all information. Även Photozone ligger nu bland mina favoriter.
Jag undrar nu, för mig själv, hur jag någonsin kunde köpa det jag har. Med tanke alla tester så borde man ju egentligen inte våga köpa något alls. Man vill ha det bästa, men det blir ju MYCKET pengar.
Till min 550d köpte jag Canons EF-S 18-135 f3.5-5.6 IS och det objektivet misstecknar också rejält vid 17mm. Detta har jag kunna acceptera, så då borde jag kunna leva med distorsionen på 24-105 objektivet? Eller?

Kanske bättre att satsa dom överblivna 5000 kronorna på ett vidvinkelobjektiv (i stället för ett 70-200 4.0L utan bildstab) och behålla mitt telezoom EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM så länge. Ja det beror på vad man ska fota, givetvis. Och det kan bara jag veta, kanske.

Det är i alla fall ingen som tyckt att EF 24-70mm f/4 USM L IS är mycket bättre än EF 24-105mm f/4 USM L IS. Prisskillnaden, 5000 kronor, är i mitt tycke inte motiverad.

Kunde du

Kunde du leva med kvaliteten vid 18 på 18-135 så lär du tycka att kvaliteten vid 24 på 24-105 är en fullständig extas vid direkt jämförelse! Vi pratar om korpen vs Elitserien!

Kunde du leva med kvaliteten vid 18 på 18-135 så lär du tycka att kvaliteten vid 24 på 24-105 är en fullständig extas vid direkt jämförelse! Vi pratar om korpen vs Elitserien!

Korpen mot Elitserien. Den jämförelsen säger ALLT. Nu har jag bestämt mig för 24-105 objektivet till 6D kameran. Då gäller det bara att hitta den rätta handlaren som ska få mina pengar. Nästa vecka blir nog en bra vecka. Då slår jag till. :)

Hittade också denna tråd på detta forum: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=152206

Samma undringar och resultat där.
TACK för hjälpen.

I måndags slog jag till. En EOS 6D med 24-105 f4,0L IS USM. På köpet fick jag en iPad mini 16GB 4G (värde 4000 kronor). Paketet kostade 24490 kronor. Mycket pengar för mig, men jag är verkligen nöjd. Nu ska jag bara lära mig att ta bra bilder ...............................................

ANNONS
Götaplatsens Foto