Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv för bandplåtning

Produkter
(logga in för att koppla)

deadendveiw

Aktiv medlem
som rubriken antyder så är jag sugen på ett till objektiv för att plåta spelningar. har ett fast 50 1,8 just nu men jag skulle vilja ha en vidvinkel också. för jag får oftast med bara en eller max 2 stycken i bandet när man fotar, om jag inte står längre bak. men då tappar man ju lite skärpa. är ganska sugen på 16-35 med VR men jag vet inte om den passar för mitt ändamål, annars så har jag kollat på fasta 20 mm med bländare på 2,8. ge gärna tips på andra gluggar eller synpunkter.
 
som rubriken antyder så är jag sugen på ett till objektiv för att plåta spelningar. har ett fast 50 1,8 just nu men jag skulle vilja ha en vidvinkel också. för jag får oftast med bara en eller max 2 stycken i bandet när man fotar, om jag inte står längre bak. men då tappar man ju lite skärpa. är ganska sugen på 16-35 med VR men jag vet inte om den passar för mitt ändamål, annars så har jag kollat på fasta 20 mm med bländare på 2,8. ge gärna tips på andra gluggar eller synpunkter.

Jag startade en tråd om detta för ett tag sedan, men jag har ju iofs en Canon och dessutom ville jag ha lite allmäna tips oxo, men det finns en hel del bra tankar och tips där!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=117839&page=6

Om du vill får du gärna vara med där och vinkla in på mer konkret objektiv val... :)
 
ja jag är som sakt mycket sugen på nikons 16-35 också, men som sakt så vet jag inte hur VR lämpar sig riktigt. jag plåtar med en d700 så jag tror den skulle vara bra för mig:) och tack för länkningen:D

känner också att 24-70 skulle kunna vara ett alternativ, men jag har testat den lite kort bara men jag tycker inte 24 känns så vidvinkelt, ska dock säga också att jag fick testa den i kanske 2 min och hade inge utrymme alls nästan att göra de(objektivet satt fast i en larmkabel) men jag har också ett fast 85 1,8 så jag vet inte hur nödvändigt den är igentligen
 
Senast ändrad:
Allt beror på hur stor scen det är, hur bra ljus det är, hur nära scen man står och vilka bildvinklar man vill ha. Själv skulle jag vara tveksam till att satsa på en zoom med f/4 som högsta ljusstyrka, men det kan ju gå an eftersom du har en D700. För DX tycker jag f/2.8 eller bättre är ett måste. En normalzoom med denna ljusstyrka skulle vara mitt förslag, men om du tycker 24mm är för långt så kanske det faller bort. Dock skulle jag råda att kolla in en sån lite noggrannare. Jag tror att 24mm på FX i de flesta fallen är fullt tillräckligt vidvinkligt (trots att jag måste erkänna att effekten man får med kraftig vidvinkel är rätt kul). Min 18-55 kitzoom har ett bra omfång för konserter tycker jag, men tyvärr är den på tok för ljussvag....

Själv använder jag mestadels mitt DX 35/1.8 för konserter, men kompletterar med mina sigmaobjektiv, 50/1,4 och 10-20/3,5. Den senare är egentligen för ljussvag för konserterna jag fotograferar och min kameras högisoprestanda. Även på iso 1600 hamnar jag ofta på slutartider kring 1/10s, vilket är på tok för långt för att frysa några rörelser på scen. Suktar efter Nikons nya 24/1.4, men det lär förbli en våt dröm för en amatör som jag p.g.a. prislappen. Tror dock detta skulle vara riktigt kul på FX om än inte fullt så vidvinkligt som du kanske vill ha, och det duger knappast som enda objektiv på konserter.

Jag skulle inte heller ha nåt emot en 50-150/2,8 eller 70-200/2,8 för de mer närgångna artistporträtten. Få se var i pris Sigmas nya 70-200/2,8 OS hamnar. Deras kommande 85/1,4 skulle säkert inte vara helt fel heller, men eftersom den lär bli minst lika svindyr som Nikons egna så är det väl inte heller nåt alternativ för mig. På FX tror jag dock den skulle kännas lite för kort för det syftet. Dessutom är det lite trixigt att få skärpan på rätt ställe redan med min 50/1,4 då artisterna rör på sig en hel del. Men det beror troligen till största delen på på min låga erfarenhetsnivå samt min kameras enkla fokussystem med tre punkter...

16-35 skulle säkert vara riktigt kul men jag tror du saknar de längre brännvidderna med det. Det är ju inte så långt ifrån mitt 10-20 som motsvarar 15-30 på FX, och det är sällan jag använder det på kortare brännvidder än 15mm (motsv. 22,5mm) på konserter. Det blir helt enkelt för vidvinkligt tycker jag. Men för landskapsfoto står det oftast på 10mm. Skitkul med så korta brännvidder i det avseendet! :)
 
Allt beror på hur stor scen det är, hur bra ljus det är, hur nära scen man står och vilka bildvinklar man vill ha. Själv skulle jag vara tveksam till att satsa på en zoom med f/4 som högsta ljusstyrka, men det kan ju gå an eftersom du har en D700. För DX tycker jag f/2.8 eller bättre är ett måste. En normalzoom med denna ljusstyrka skulle vara mitt förslag, men om du tycker 24mm är för långt så kanske det faller bort. Dock skulle jag råda att kolla in en sån lite noggrannare. Jag tror att 24mm på FX i de flesta fallen är fullt tillräckligt vidvinkligt (trots att jag måste erkänna att effekten man får med kraftig vidvinkel är rätt kul). Min 18-55 kitzoom har ett bra omfång för konserter tycker jag, men tyvärr är den på tok för ljussvag....

Själv använder jag mestadels mitt DX 35/1.8 för konserter, men kompletterar med mina sigmaobjektiv, 50/1,4 och 10-20/3,5. Den senare är egentligen för ljussvag för konserterna jag fotograferar och min kameras högisoprestanda. Även på iso 1600 hamnar jag ofta på slutartider kring 1/10s, vilket är på tok för långt för att frysa några rörelser på scen. Suktar efter Nikons nya 24/1.4, men det lär förbli en våt dröm för en amatör som jag p.g.a. prislappen. Tror dock detta skulle vara riktigt kul på FX om än inte fullt så vidvinkligt som du kanske vill ha, och det duger knappast som enda objektiv på konserter.

Jag skulle inte heller ha nåt emot en 50-150/2,8 eller 70-200/2,8 för de mer närgångna artistporträtten. Få se var i pris Sigmas nya 70-200/2,8 OS hamnar. Deras kommande 85/1,4 skulle säkert inte vara helt fel heller, men eftersom den lär bli minst lika svindyr som Nikons egna så är det väl inte heller nåt alternativ för mig. På FX tror jag dock den skulle kännas lite för kort för det syftet. Dessutom är det lite trixigt att få skärpan på rätt ställe redan med min 50/1,4 då artisterna rör på sig en hel del. Men det beror troligen till största delen på på min låga erfarenhetsnivå samt min kameras enkla fokussystem med tre punkter...

16-35 skulle säkert vara riktigt kul men jag tror du saknar de längre brännvidderna med det. Det är ju inte så långt ifrån mitt 10-20 som motsvarar 15-30 på FX, och det är sällan jag använder det på kortare brännvidder än 15mm (motsv. 22,5mm) på konserter. Det blir helt enkelt för vidvinkligt tycker jag. Men för landskapsfoto står det oftast på 10mm. Skitkul med så korta brännvidder i det avseendet! :)


tack så jättemycket för ditt utlåtande:) ja jag är lite kluven som sakt, platsen jag brukar plåta är en lokal klubb i sundsvall(pipeline) där scenen är liten och ljuset ganska dåligt. men jag siktar på att försöka fota på större band också. ja jag är också väldigt förtjust i vidvinkelskänslan alltså, men då ska man ju i regel vara väldigt nära bandet(i diket eller dylikt)..och eftersom ljuset är bristfälligt nu när jag plåtar också så känns bländare 4 som lite svagt, även fast jag kan fota med iso 5000 utan att det blir så illa. dock så om jag köper en vidvinkel så är det uteslutet för band ungefär. är ingen naturmänniska och fotar mycket sällan hus eller sånt.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto