Annons

Objektiv för diskreta bilder i usla ljusförhållanden.

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanLM

Aktiv medlem
En liten fundering / problem.
Har precis fått min D200 (Äntligen) med kitobjektivet : Af DX 18-70 3,5-4,5G
Kan enkelt konstatera att liver leker just nu. ;)

Skall givetvis investera i ytterligare objektiv direkt när ekonomin tillåter, b la. 18 - 200VR för "bredden".
Tar mycket utomhusbilder hundar, hästar och dyligt.
Men det har tillkommit en liten kattegori till.
Min flickvän är nämnligen musiker och spenderar en del tid i inspelninsstudios. Dvs mindre rum med långt ifrån den bästa belysningen.
Jag är sugen på att fota deras olika sessions då en hel del kul karatärer brukar jamma där.

Men nu till frågan (efter bakgrundsutläggningen), skulle behöva ett bra objektiv för ganska "nära" bruk. Samtidigt som jag kan vara "osynlig". Dvs blixtanvändning är inte att tänka på under tiden de spelar då det är ett otroligt störande moment.
Min flickvän jämförde detta med ungefär:::
Hur skulle du gilla om jag drog av ett elgitarr solo 50cm från dig när du fotar något helt annat?
Jag har inga problem att röra mig runt dem, bara jag inte "blixtrar".
Men som sagt ...
Vilket objektiv under dessa förhållanden?
Ett fast är inga problem, men det extra kluriga är att ekonomin fixar inte mer än 4000,00.
Men om ni kan ge två tips, ett "borde ha" och ett "budget" så kanske det går at trixa till ändå.

Det finns ett rätt stort antal fasta objektiv som är ljusstarka. Det hela beror nog lire på vad du vill ha för brännvidd. En vanlig rekommendation är nikons 50mm/1.8 och har du pengarna varför inte 50mm/1.4. På din kamera blir det en viss brännviddsförlängning varför många rekommenderar objektiv runt 35mm som "normal". Då har Nikon sitt 35mm/2 och Sigma har ett objektiv som både är älskat och hatat men rätt ensam i sin klass, 30mm/1.4. Sigma har vidare flera rätt ljusstarka under 30mm också.
MEN är du mer av en telekille så finns förståss klsssikern 85mm/1.8 (Ja, även 1.4 MEN vi pratar sub 4000kr) som är mycket bra för foto i befintligt ljus.

Det centrala är ju att hitta ett som inte bara är ljusstarkt utan som också ger hyffsat bra kontrast och skärpa på de där sista stegen. Alla de jag nämnt ovan är bra eller hyffsat bra. Kolla FS:s recensionbank, där finns en hel del åsikter om dessa objektiv.

Senast ändrad:
Tackar för snabb och täckande info. Ger mig lite fina riktmärken om vad jag skall läsa in mig ytterligare på (samt hålla utkik på Tradera efter. ;)).

ANNONS
Götaplatsens Foto