Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för makrofotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim99

Medlem
Jag behöver hjälp med att finna ett lämpligt objektiv för makrofotografering, mestadels blommor, insekter och liknande. Jag vill kunna avbilda motivet i åtminstone 1:1, helst 2:1.

Jag har i dagsläget bl a ett 50/1.4 objektiv. Kan jag med hjälp utav mellanringar eller förstoringsfilter utnyttja detta objektiv?

Jag har en Minolta 9xi.

mvh Joakim Nilsson

Använd den utmärkta funktionen "Sök".

"makro" gav 75 träffar
"macro" gav 137 träffar

Här kan du hitta dussintals svar av personer som tycker att just deras makroobjektiv är bäst, eller som aldrig har sett ett sådant objektiv men har en åsikt ändå. Varsågod!

Håller med Lars Erik. När du söker så kommer du att finna att de flesta rekommenderar Tamron 90mm eller Sigma 105mm, såvida inte du vill köpa ett dyrt originalobjektiv. Sök och läs!

Det går utmärkt att använda mellanringar och försättslinser på din 50-glugg. Nackdelen är dock att arbetsavståndet blir väldigt kort.

Ett Sigma 180/3,5 är en fin pjäs,ett billigare alternativ till ditt normal är en sats mellanringar.
mvh/gunte..

Tack för svaren! Jag gjorde en sökning först och läste en del men borde kanske läst mera... Hur som helst har jag fått en del tips.

joakim.

ANNONS
Götaplatsens Foto