Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv nikon D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

Milowe

Medlem
Köpte en Nikon D40x för ca ett år sedan och skulle nu vilja utveckla med ett nytt objektiv men har inte så bra koll på vad som passa med mera. Är mest intresserad av makro-fotografering och undrar lite vad som är bäst och om nån har något bra förslag på ett objektiv under 3000:-. Tack på förhand =)

Macroobjektiv

Jag sitter i samma sits som du. Har du fått några bra tips?
Dessa två har jag fått tips om, men har ej själv testat dom

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon
Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1

Prisgränsen och att D40X saknar fokusmotor gör det hela lite begränsat... :) Det enda jag kan komma att tänka på är Sigma's 17-70 hsm... Det är betydligt mer "makro" än kitobjektivet (+), lite "längre" i max brännvidd (+) och ca ett stopp snabbare/ljuskänsligare än kitobjektivet genom hela zoomomfånget (++). Lika skarpt/skarpare från >25mm dessutom. Ett förslag i alla fall...

Sälj kitobjektivet för ~5-600 på blocket eller tradera eller nåt annat, så har kostnaden för ditt nya objektiv blivit ca 2200:-. Du kommer inte behöva kitobjektivet om du byter mot detta objektiv. Om du köper ett fast macro kommer du vilja behålla kitobjektivet...

Ha en fortsatt bra jul :)

objektiv

hej
fick ett tips på Sigma's 17-70 hsm om du inte redan har sett det men annars hR jag tyvärr inte fått någonting. ok tack så mkt :)

Jag sitter i samma sits som du. Har du fått några bra tips?
Dessa två har jag fått tips om, men har ej själv testat dom

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon
Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1

okej tack så mkt för hjälpen :)

Prisgränsen och att D40X saknar fokusmotor gör det hela lite begränsat... :) Det enda jag kan komma att tänka på är Sigma's 17-70 hsm... Det är betydligt mer "makro" än kitobjektivet (+), lite "längre" i max brännvidd (+) och ca ett stopp snabbare/ljuskänsligare än kitobjektivet genom hela zoomomfånget (++). Lika skarpt/skarpare från >25mm dessutom. Ett förslag i alla fall...

Sälj kitobjektivet för ~5-600 på blocket eller tradera eller nåt annat, så har kostnaden för ditt nya objektiv blivit ca 2200:-. Du kommer inte behöva kitobjektivet om du byter mot detta objektiv. Om du köper ett fast macro kommer du vilja behålla kitobjektivet...

Ha en fortsatt bra jul :)

ANNONS
Götaplatsens Foto