Annons

Objektiv till canon 100D

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingefära

Ny medlem
Jag har en Canon eos100D och tre objektiv till den - 18-55 is stm, 50mm 1.8 II och tamrons snorbilliga 70-300mm med macro. (Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 Di LD 1:2 Macro)

Jag vill nu köpa ännu ett objektiv, som inte rasslar och där autofokusen krånglar för mycket.
Alltså, ett komplement till mitt 18-55mm. (50mm ska uppgraderas till det nyare, så det är ändå helt ok.)

Jag funderar på att antingen köpa canons 18-135/3.5-5.6 IS STM eller 55-250/4-5.6 IS STM.
Egentligen tjänar jag ju mer på att isåfall köpa 55-250 eftersom jag redan har ett 18-55, men vill ju ändå ha ett ännu mer "allroundigt" alternativ.

Men eftersom jag redan har ett 70-300, som trots att det är budget x2 nivå på och som bara dyker upp i nödfall, funderar jag på ett macro. (Möjligtvis tokina AF 100/2.8 AT-X Pro D Macro i sådana fall.) Jag är mer för fasta objektiv, men det är lite omständigt ibland om man ska fota en hund som springer i 60/h mot en.

Men jag vet ärligt talat inte vad jag ska välja. Min budget ligger på ca 4000kr, så jag vill ju köpa ett hyfsat bra objektiv, eftersom jag fått släpa runt på två plastbitar ett tag nu.

Jag fotar (och filmar) mest hopptävlingar, hästar, supersnabba hundar, landskap och, ibland, wannabe-macro med mitt tamron. Mest för att jag kan.

Eller finns det något bättre alternativ än de som jag rabblat upp?

(Om jag köper 18-135 eller 55-250 blir det ju dessutom billigare att köpa det nyare 50mm 1.8 från canon iom. canons sommarkampanj. Pengar är egentligen inget problem, men om det finns en chans att spara tar man ju den.)

(Jag ursäktar för att det blev ett långt inlägg.)
 
ANNONS