Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D40X!

Produkter
(logga in för att koppla)

ella123

Medlem
Hej!

jag ska köpa ett objektiv till min D40x. jag ska köpa ett Nikkor 70-300mm/4,5-5,6G IF-ED. men så nu precis innan jag ska beställa kom jag på att det inte är alla objektiv som passar till d40 och d40x. men detta funkar väl?

/Ella

Garanterat att objektivet funkar, men inte autofocus. Är det varianten med AF-S ich VR blir det ju inga problem...

Långt svar:

Saxat från Cyberphoto:

D40 (och D40x) har ingen inbyggd autofokusmotor, så AF får man bara med objektiv med AF-S- eller AF-I-motor då fokusmotor sitter inbyggt i dessa (samtliga DX-objektiv har AF-S-motor t ex). Andra objektiv avsedda för Nikon fungerar, men bara med manuell fokus. Anledningen till att AF-motorn är borta är vikt, storlek och kostnad.

Använder man Sigma-objektiv fungerar AF enbart med objektiv som har HSM-motor. Med Tokina och Tamrons Nikonvarianter får man klara sig utan autofokus.

Lista på objektiv med autofokus:
http://www.cyberphoto.se/pri_obj_se...ticleIDGroup=999&prisMax=&sortera=tillverkare

Kort svar:
Japp

tack!

tack så mkt för svar! ja, jag tänkte på det med autofokusen, men jag var inte 100% säker, så det är bättre att fråga en gång för mkt :)

ANNONS
Götaplatsens Foto