Annons

Objektiv till Eos 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

fak7ory

Medlem
Ska investera i tele zoom objektiv och ett macro objektiv till min Canon eos 350D. Skulle behöva lite tips på bra val på billiga objektiv (är en fattig student). Har egentligen inte så många krav mer än att Autofokus inte ska vara alltför långsam och att telezoom objektivet inte ska ge upphov till ljusfenomen i centrum på bilderna vid användning av Hoya R72 IR-filter.
Några som kan komma med några bra förslag på prisvärda objektiv?

Mvh/ Ola

Vad gäller billiga och prisvärda telezoomar så är Sigma 70-300/4-5.6 APO DG et av de bättre alternativen. Jag vet dock inte om det ger hotspots tillsammans med IR-filter.

Vad gäller makro så beror det ju lite på vad du ska fota. Är det mest "döda" ting som blommor eller prylar så kan Sigma 50/2.8 vara vettigt om du vill komma lite billigare undan.
Ska du fota insekter så vill du nog ha lite längre brännvidd för att få bättre arbetsavstånd. Tamron 90/2.8, Tokina 100/2.8 samt Sigma 105/2.8 kan vara vettiga alternativ. Jag har själv Tamronet och är mycket nöjd med det.
Ett budgetalternativ är Cosina 100/3.5. Inte så bra byggkvalitet, men bra optiskt.

Ytterligare ett alternativ kan vara att skaffa en närbildslins till telezoomen.

AF:en är dock tämligen långsam på de flesta makroobjektiv och även på billiga telezoomar, se det beror ju lite på vad du menar med "inte allt för långsam". :)

Minns inte var jag hittade lite om detta, men det fanns ett par objektiv på marknaden som fungerade ok med "IR Filter" Man rekommenderar tex

Canon 50 mm 1,8
Canon 70-200 f4 L (Dock fick jag hot spots ändå)

Sök lite på google där hittar du efter ett tag listan på de objektiv som funkade ok!

Tänk bara på att du kommer ha det rätt svårt att få en bra exponering gällande IR .. pga filtret som sitter framför CCDn. Men Lycka till ;)

Angående macro, kolla om du inte kan hitta ett Canon 100mm 2,8 version 1 bör du kunna få för ca 2k. Telezoom vet jag inga bra direkt, som har en lägre prisklass. Men kolla på beggade telezoomar, du kanske fyndar ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto