Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv till Vimmelfoto -> Sony A-100

Produkter
(logga in för att koppla)

karmakid

Aktiv medlem
Tja, nu sitter jag i sitsen att jag fått uppgiften att plåta vackra snorungar i Beijing.
När jag köpte huset hade jag ingen aning om att jag skulle köpa massa extragluggar så jag tänkte att jag lika gärna kan köra sony. Nu när extrautrustningssamlandet har startat var sony en hel del krångligare då nästan ingen har prylar i lager. Aja gjort e gjort men nu kommer vi till själva frågan.
Nu sitter jag på 18-70 standard linsen och den är sådär.
Funderar på en "Sigma EX 17-35/2,8-4,0 DG " Men är rädd att jag kommer tycka att om fånget kanske är för kort.
"Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di kanske ? "
Ger sigman bättre bilder/snabbare fokus?
Snabb fokus är skönt för att slippa förstöra motivens humör när de är ute o festar.. Tackar så mkt../svante

Tamronen ger skarpare bilder än Sigma 17-35.
Kolla efter Tamron 17-50/2.8 om du vill ha mer vidvinkel.

Det var tamron 17-50mm jag menade men copy/pastade fel。 Men tackar jag ska kolla in Tamronen, den känns nästan lite för billig. Kvaliteten alltså.

Hur menar du att den känns för billig? Plastig?

Den är som sagt mycket skarp och har fått fin-fina resulatat i tester. Blev väl årets konsumentoptik 2006/2007 om jag inte minns helt fel...

hbengtsson skrev:
Hur menar du att den känns för billig? Plastig?

Den är som sagt mycket skarp och har fått fin-fina resulatat i tester. Blev väl årets konsumentoptik 2006/2007 om jag inte minns helt fel...
Ja, byggkvalitén lämnar faktiskt lite att önska, dom kommer inte ramla sönder, men det finns mer välbyggda gluggar :)
Det gör inte mig så mycket, det är grymma gluggar ändå, både 28-75 och 17-50.

Du kan ju kolla på Sigmas 24-70/2.8 och 28-70/2.8 annars, inte lika bra optiskt men bättre byggda.

Kör med Tamron 17 - 50 f2.8 som normalzoom på Alfan, funkar finfint. Annars kommer väl Sonys Zeiss zoom 16 - 80mm f3.5 - 4.5 dyka upp snart också (skulle komma i mars april) som nog kan vara trevlig om den är skarp vidöppen.

ANNONS
Götaplatsens Foto