Annons

Objektiv trasigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Superpanda

Medlem
För några minuter sedan tog min sambo kort på mig och våran lilla kattunge tillsammans. (Nikon d40x)

Så tänkte jag så här: "Jag vill ha foton på våran andra katunge också" Tog bilder på honom, och allt var liksom helt okej.
Men sen när jag skulle ta kort på min sambo, då började objektivet "klicka".
"Okej, det kanske var bara för tillfället" Så testade jag igen. Så fortsatte den att klicka.
Jag har prövat på Autofokus, och manuell, det är lika på båda sätten, det klickar.

Bilderna blir fortfarande bra. men det är fruktansvärt störande.
Jag använder objektivet: NIKON AF-S DX 18-55/3.5-5.6G II ED
och det är den som klickar.

Mitt andra objektiv: NIKON AF-S DX 55-200/1:4-5.6G ED är det inget fel på alls.

Har haft min Nikon d40x i några år, objektivet följde med. Så båda är lika gamla.
Jag har aldrig tappat kameran någon gång.

Någon som vet vad felet kan vara? Det är så störande, jag vågar knappt röra kameran nu :|

Nej. När objektivet ska fokusera så klickar det.

Även när du fokuserar manuellt?

Hade det enbart varit när du körde med autofokus hade jag gissat att något var lurt med fokusmotorn (dvs, dyr reparation), men om det låter även vid manuell fokusering börjar man fundera om det kommit in något skräp i mekanismen (inte bra heller, men antagligen billigare att fixa).

Även när du fokuserar manuellt?

Hade det enbart varit när du körde med autofokus hade jag gissat att något var lurt med fokusmotorn (dvs, dyr reparation), men om det låter även vid manuell fokusering börjar man fundera om det kommit in något skräp i mekanismen (inte bra heller, men antagligen billigare att fixa).

Vet du på ett ungefär hur mycket det kostar? Lever på studiebidrag och underhållsstöd för tillfället så det ser mer kört ut för objektivet just nu.

Vet du på ett ungefär hur mycket det kostar? Lever på studiebidrag och underhållsstöd för tillfället så det ser mer kört ut för objektivet just nu.

Tyvärr inte, det är svårt att säga när vi inte ens vet vad det är. En vanlig rengöring är i sig inte så jättedyr, men bara att Nikon skall plocka isär och kika kostar en slant - de har en minimikostnad på några hundra även om ett jobb är jättesnabbt avklarat.

Sådana här objektiv är ju inte så dyra (relativt sett) att köpa - ca 1500 kronor nya, begagnade brukar de gå för kanske 700-800 upp till en tusenlapp som mest. Köper man dem i paket med en kamera kostar de sällan mer än några hundralappar.

Första tipset är att kolla om du har någon bra fotoaffär i närheten som kan lyssna på objektivet och komma med en åsikt. Det kan ju vara något oskyldigt som inte skadar objektivet och då är det bara att vänja sig vid ljudet och köra på. Men risken finns att det är något som riskerar att skada objektivet om du använder det mycket utan att göra något åt det.

Problemet att skicka in objektivet till Nikon (eller någon annan verkstad) är att de som sagt tar en del betalt bara för att kika på problemet - även om du sedan beslutar att inte göra något åt saken.

Var i Sverige bor du? Det finns en jättebra Nikon-verkstad söder om Stockholm, Lasses Kameraservice (www.lassesks.se). De tar 200 kronor för att undersöka ett objektiv (plus eventuell frakt) även om du beslutar att inte laga det, beslutar du att laga det tar de bara betalt för lagningen och inte för undersökningen. Jag och många andra har väldigt positiva erfarenheter av Lasses, de lagar/rengör i själva verket även många av de kameror och objektiv man skickar direkt till Nikon (de två samarbetar).

Tyvärr inte, det är svårt att säga när vi inte ens vet vad det är. En vanlig rengöring är i sig inte så jättedyr, men bara att Nikon skall plocka isär och kika kostar en slant - de har en minimikostnad på några hundra även om ett jobb är jättesnabbt avklarat.

Sådana här objektiv är ju inte så dyra (relativt sett) att köpa - ca 1500 kronor nya, begagnade brukar de gå för kanske 700-800 upp till en tusenlapp som mest. Köper man dem i paket med en kamera kostar de sällan mer än några hundralappar.

Första tipset är att kolla om du har någon bra fotoaffär i närheten som kan lyssna på objektivet och komma med en åsikt. Det kan ju vara något oskyldigt som inte skadar objektivet och då är det bara att vänja sig vid ljudet och köra på. Men risken finns att det är något som riskerar att skada objektivet om du använder det mycket utan att göra något åt det.

Problemet att skicka in objektivet till Nikon (eller någon annan verkstad) är att de som sagt tar en del betalt bara för att kika på problemet - även om du sedan beslutar att inte göra något åt saken.

Var i Sverige bor du? Det finns en jättebra Nikon-verkstad söder om Stockholm, Lasses Kameraservice (www.lassesks.se). De tar 200 kronor för att undersöka ett objektiv (plus eventuell frakt) även om du beslutar att inte laga det, beslutar du att laga det tar de bara betalt för lagningen och inte för undersökningen. Jag och många andra har väldigt positiva erfarenheter av Lasses, de lagar/rengör i själva verket även många av de kameror och objektiv man skickar direkt till Nikon (de två samarbetar).

Jag bor nere i Sandviken. Jag vet att det finns en fotoaffär här. Om dom är bra eller ej, de vet inte jag. Litar på dom gör jag inte. Vi får se hur det slutar för objektivet. En undersökning gör jag gärna. Men då får jag spara lite pengar. Men tack så mycket för svaren. Uppskattades jätte mycket!

Om jag var som du skulle jag bara fortsätta fota med objektivet så länge det håller.

Bara felsökningen kommer att kosta nästan lika mycket som ett likadant begagnat objektiv och du kommer att få vara utan det i någon eller några veckor. Behöver de byta något eller justera in något kostar det snart lika mycket som ett likadant nytt objektiv.

Nej det har jag inte. Vågar liksom inte. Känns som om den ska gå sönder. Sambon vill göra det och kolla. Tyvärr så vill jag inte att någon av oss ska göra det. Ska försöka skrapa ihop lite pengar och skicka in den för en undersökning sen.
Jag tror att du missförstår mig.
Jag menar att du skall ta av optiken från kameran och hålla upp den mot lampan och se om det är ngt i vägen.
Passa på att titta in i optik & kamera också men peta inte om du inte vet vad du gör.

Dessutom håller jag med Rickard
Funkar det så använd det, men titta först.

Jag tror att du missförstår mig.
Jag menar att du skall ta av optiken från kameran och hålla upp den mot lampan och se om det är ngt i vägen.
Passa på att titta in i optik & kamera också men peta inte om du inte vet vad du gör.

Dessutom håller jag med Rickard
Funkar det så använd det, men titta först.

Ja då missförstod jag det mycket väl om du menade så.
Smart tips, ska kolla sen när jag kan och kommer ihåg. Tyckte det lät som en bra ide att
använda objektivet tills det går sönder helt.

ANNONS
Götaplatsens Foto