Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiven

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Jag är ny med systemkamera, jag skall köpa objektiv tex 18-55mm f 2,8 vr 55-200 vr f 2,8 till nikon vad föreslår ni visa gärna länk till objektiven.

Vad har du för kamera och objektiv idag? Vad vill du fota?

18-55/2,8 finns inte, inte 55-200/2,8 heller. Det som finns nytt om du vill ha f/2,8 är 17-55 och 70-200 VR, det är objektiv för 20-25 000 kr. Det finns äldre versioner av dem också för mindre pengar.

Annars finns Nikon 18-55/3,5-5,6 och 55-200 som inte kostar många kronor men är mycket ljussvagare. Sedan finns Tamron, Tokina och Sigma runt 17-50/2,8 och 70-200/2,8 för mindre pengar än Nikons motsvarande kostar men fortfarande mycket mer än de ljussvaga varianterna.

Om man väljer annat fabrikat än nikon alltså Tokina, sigma eller Tamron då blir det ett lägre pris om jag har förstått rätt men är de lika bra

Om man väljer annat fabrikat än nikon alltså Tokina, sigma eller Tamron då blir det ett lägre pris om jag har förstått rätt men är de lika bra
Det kan de vara, det går inte att säga så rakt av. Om du säger vilken kamera du har och vilket objektiv du har nu, samt vad du är intresserad av att fota så kan vi nog ge lite råd

Nej, de är sällan lika bra. Men med tanke på att de kostar ca 50 % eller så beroende på modell så är de ändå prisvärda jämfört med om man skulle lagt samma pengar på Nikon original.

Dessutom brukar områdena de sparar in på vara byggkvalité och autofokushastighet, optiskt brukar de vara i stort sett lika bra som Nikon vid samma ljusstyrka.

ANNONS
Götaplatsens Foto