Annons

Objektivfunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

zightx

Medlem
Hejsan.

Jag har lite objektivfunderingar jag tänkte dela med mig av och höra vad ni tycker.

Just nu har jag en D200 Tamron 17-50/2,8.

Jag har letat efter ett Nikon 80-200/2,8 AF-D (tvårings) ett tag men har varit ganska förgäves då det knappt finns några av dessa till salu beggade om inte annat så är de till överpris (runt 7-8k).

Så jag funderar istället på att tjacka Nikons 17-55/2,8 (beggad) och köra på ett Nikon 80-200/2,8 skjutzoom. Men jag vet inte riktigt om det är värt att uppgradera normalzoomen och om jag kommer bli nöjd med skjutzoomen, den ska ju ha rätt seg AF och skjutzoom är inte så kul för att finjustera, man använder mest ändlägena då.

17-55 får man får runt 7k och skjutzoom för runt 3k. 80-200 tvårings vill jag tjacka för max 6k men verkar ju rätt svårt.

Vad tycker och tror ni? Någon som har haft både tamronet och nikonet?

har du kikat på sigmas 70-200/2.8 med HSM-motor? den ska väl vara hyfsat snabb i fokuseringen tycker jag man läser.
annars så håller jag med om att skjutzoomen inte är den kvickaste när det gäller AF, många varv att skruva sig igenom för AF-motorn i kamerahuset. funkar ganska hyfsat på min D1h, men på d300 är det ju segare.

är du missnöjd med tamronet så du vill byta till 17-55, eller bränner det mest i fickan av pengarna? av folk som ägt båda objektiven verkar det inte som att bildkvalitén är det som avgör vilket man behåller av det bägge objektiven. det är snarare byggkvalité och kanske även AF.prestanda. jag tycker dock att 17-50 har ganska snabb och säker AF, men jag har bara pillat på en d300 med 17-55 på en mässa, så jag vet inte hur den är i verkliga livet, kanske imponerar mer än tamronet där.

går det att få tag på skjutzoomar för 3000:- fortfarande? tycker mig se att prisnivån har stigit för dom de senaste 2 åren. jag lyckades köpa mitt för 2500 på tradera för lite mer än 2 år sedan, vilket var ett kanonpris tycker jag :D

Jag har kikat på Sigmat men folk brukar vilja sälja det för 5-6k och det är ju ungefär samma pris som ett Nikon 80-200 AF-D, vilket känns riktigt ovärt då. Sen har de ju en del problem med att de felfokuserar, testade ett på Scandinavian Photo och det felfokuserade rätt mycket, vilket inte är så kul.

Jag är inte missnöjd med bildkvalitén på Tamronet. Men jag skulle väl vilja ha lite tystare fokusering, ibland känner jag att den missar fokus ibland, så lite säkrare AF skulle väl inte skada heller. Vädertätningen och byggkvalitén är ju något som lockar också, mitt Tamron känns ju riktigt plastigt.

2500kr för en skjutzoom var ju rena rånet, önskar att de var så billiga idag, men folk sålde dem billigt då berodde väl på att man kunde importera 80-200 AF-D för runt 6k exl. moms.

Klart att pengarna bränner lite i fickan också, man är ju trots allt lite prylgalen. ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto