Annons

Objektivhjälp önskas - Sigma 150 mm makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Hej.
För några år sedan köpte jag ett Sigma 180 mm makro här på fotosidan som jag blivit mycket lycklig med.
Flera kunniga personer har sagt att deras 150 mm APO makro skulle vara t.o.m. ett snäpp skarpare.
Via finska Kamerastore har jag nu fått hem ett Sigma 150 mm f:2,8 APO MACRO DG HSM EX Optical Stabilizer (allt detta står på objektivet) , för Sony A-mount (min A99-2).
Objektivet är fint och fungerar som det ska, men ......
Det finns således Optisk Stabilisering (OS). OS har 3 inställningar: Off, 1 och 2.
Jag har lyckats läsa mig till i tester att den ena stabiliseringsinställningen är för panorering, den andra för typ övrigt/normalt. Men, vilken är 1 och vilken är 2?
Jag har utan framgång sökt efter manualer på internet, men, jag är rätt kass på att hitta på internet.
Någon som har ett sådant här objektiv eller annars vet vilken av stabiliseringsinställningarna som är för "normalt" (ej panorering)?

..... jag letade på fel ställe ...... svaret fanns här på Fotosidan, i en tidigare tråd (!!!!) ..... inställning 1 är för skakoskärpa, inställning 2 är för panorering .......
där ser man vilken kunskapsbank som finns här på Fotosidan (!!!!!!!)

Senast ändrad:
Såvitt jag hört så finns det inga objektiv utan att första hacket är normal bildstabilisering.
Andra brukar alltid då vara panoreringsläge.
Men det klart man vet ju inte riktigt vad ngn klåfingrig och kreativ tekniker hittar på.

Såvitt jag hört så finns det inga objektiv utan att första hacket är normal bildstabilisering.
Andra brukar alltid då vara panoreringsläge.
Men det klart man vet ju inte riktigt vad ngn klåfingrig och kreativ tekniker hittar på.
Tusen Tack Erik.
Precis det där har jag funderat på, finns det något system för hur de olika lägena läggs?
Nu vet man vad man ska prova först, ifall man är osäker.
Sedan, din brasklapp om vad "ngn klåfingrig och kreativ tekniker kan hitta på", verkar rimlig utifrån mina erfarenheter från Sonys tidiga menusystem.

Tusen Tack Erik.
Lennart

ANNONS
Götaplatsens Foto