Annons

Olika 35 mm på EF och EF-S ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan af Lisö

Aktiv medlem
I helgen skulle jag jämföra skärpan med EOS 7D mk 2 på mina tre EF objektiv ställda in på 35 mm:
1. EF 35/1,4 L
2. EF 16-35/4L
3. EF-S 15-85
för olika värden på bländaren.

"Motivet" var sida i en bok som fyllde så gott som hela bilden, och kamera satt i stativet. Objektiv EF 35/1,4 L och EF 16-35/4L (ställd i på max brännvidd) täckte som väntat ungefär samma yta, medan EF-S 15-85 fick jag ställa in på 46 mm (enligt EXIF) för att täcka in samma yta.

Vad är förklaringen ? Är det jag som tänker fel eller är det något skumt med EF-S 15-85 ? Jag tycker den ställd in på 35 mm borde täcka samma yta som de övriga ?
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
I helgen skulle jag jämföra skärpan med EOS 7D mk 2 på mina tre EF objektiv ställda in på 35 mm:
1. EF 35/1,4 L
2. EF 16-35/4L
3. EF-S 15-85
för olika värden på bländaren.

"Motivet" var sida i en bok som fyllde så gott som hela bilden, och kamera satt i stativet. Objektiv EF 35/1,4 L och EF 16-35/4L (ställd i på max brännvidd) täckte som väntat ungefär samma yta, medan EF-S 15-85 fick jag ställa in på 46 mm (enligt EXIF) för att täcka in samma yta.

Vad är förklaringen ? Är det jag som tänker fel eller är det något skumt med EF-S 15-85 ? Jag tycker den ställd in på 35 mm borde täcka samma yta som de övriga ?
Nu vet jag inte hur EF-S 15-85 är konstruerat, men en tänkbar förklaring är att brännvidden ändras med fokuseringsavståndet. Vissa objektiv är konstruerade så. Avläst brännvidd på optiken avser alltid oändligt avstånd. Focus breathing är väl vad man kallar det.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Frågan är också om EXIF visar inställd brännvidd eller omräknad från APS-C till fullformat, när det sitter ett EF-S objektiv på kameran. 35mm motsvaras då av 56mm.

Du kan göra om försöket med objektiven på längre avstånd för att kolla utsnitten om det blir annorlunda då med tanke på focus breathing.
Kolla även vilken brännvidd zoomringen visar på EF-S 15-85.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ifall EXIF redovisar ett kroppfsktor-omräknat värde så bör den göra det även för övriga objektiven testet.

jag tror och gissar på den andra teorin.Brännvidd och avstånd är en knepig korrelation som objektivet inte klarar av att rapportera helt korrekt till kameran
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Du kan göra om försöket med objektiven på längre avstånd för att kolla utsnitten om det blir annorlunda då med tanke på focus breathing.
Kolla även vilken brännvidd zoomringen visar på EF-S 15-85
.
Zoomringen visade en bra bit över 35 mm och lite under 50 mm (till min stora förvåning), så 46 mm känns helt rimligt utifrån vad som stod på zoomringen.

Jag skall göra om testet på långt avstånd och skall kolla om det blivit någon skillnad.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om du sätter fokus på oändligheten och sedan zoomar in boksidan. Vilken brännvidd stannar den då på? Kan ju vara lite svårt att se om det är mycket oskarpt. Men kul koll att testa
 
ANNONS