Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika exponeringar med Sigma blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_99

Aktiv medlem
Har problem med att exponeringarna blir olika beroende på vilken kamera jag använder till min Sigma EF-500 DG Super.
När jag använder min Konica-Minolta 5D måste jag använda en Bouncer för att den inte ska bli överexponerad.
Men när jag använder min Sony A700 så blir bilderna underexponerad ifall jag har bouncern på och på gränsen till underexponerade utan bouncern.
Jag vet ju att kraften finns i blixten, så vad är det som är fel.

/ Anders

Det är inte så ovanligt att det blir sådana här avvikelser med en tredjepartstillverkad blixt. Sigmas förmåga när det gäller "back-engineering" lämnar ju en del övrigt att önska (speciellt när det gäller deras objektiv f.ö.). Ifall avvikelsen är någorlunda konstant för respektive kamera så finns förstås alltid den enkla lösningen att ställa in t.ex. -2 EV blixtexponeringskorrigering på din KM D5D och +1 EV eller vad det kan bli på din Sony A700.

ANNONS
Götaplatsens Foto