Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika färgtemperatur på olika skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse J

Medlem
Har tagit en inte särskillt märkvärdig bild rakt ned i vår bäck.
Blev trots allt rätt nöjd när jag först tankade in den i min jobbdator. Använder den numera som bakgrund till skrivbordet.
MEN när jag tömde kameran i min egen pc så blev det inte alls samma bild. Mycket "blaskigare" och gulaktigare färger. Inte alls nå'n höjdare.
Hemma har jag en Samsung lcd-skärm och på jobber en Dell 17" LCD.
Båda är så gott som nya och jag har inte upplevt att färgerna känns fel/dåliga på någon av skärmarna varken före eller efter jag tankade in bilden.

Har tankat över bilden från jobbdatorn till min egen pc och kollat den "versionen" men det blir lika illa.

Finns det något sätt att kalibrera båda skärmarna eller hur gör man?????

Hej!

Tittar man på skärmar var och en för sig och med olika motiv (bilder eller vad det är) så ser nästan alla skärmar lika bra ut -- våra ögon, eller rättare sagt vår hjärna är extremt anpassliga och "justerar" sig beroende på vad vi ser. Det mänskliga synsystemet är mycket tolerant.

Men har man tagit en bild som man jobbat med och lärt hjärnan hur den verkligen skall se ut börjar man upptäcka skillnader. Ännu tydligare blir skillnaderna när man ställer skärmar bredvid varandra ocg matar dem med samma bildsignal. Skillnaderna är ofta ganska stora. Sedan finns det förstås människor som antingen fötts med eller tränat upp en extrem känslighet för färger (t.ex. fotografer och tryckare med lång erfarenhet), de kan ofta se skillnader rakt av, utan att behöva jämföra.

Men för oss vanliga dödliga är din metod eller att koppla flera skärmar till samma dator enda sättet att upptäcka skillnader i skärmars färgvisning.

Ok, nog med snack ... Läs den här utmärkta artikeln av Mikael Pertmann:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm
Med hjälp av en färgmätare och lite profilering kan du nog undvika sådana här fenomen.

ANNONS
Götaplatsens Foto