Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olja på bländarlamellerna DA 70 2,4 Ltd

Produkter
(logga in för att koppla)

masser

Aktiv medlem
Hej,
Köpte för några veckor sedan detta objektiv begagnat på ebay för ca 2800. Dock märkte jag efter lite testande att det överexponerade så fort jag bländade ner från 2,4. Det visade sig när jag tittade närmare att bländarlamellerna är ganska oljiga... Har hört mig för hos Kameraservice och de vill ha 1500 för rengöring. Tyckte det lät ganska dyrt... Finns det några andra firmor som gör detta? Jag har varit i kontakt med säljaren och fått tillbaka $100 på köpet. Är det bara att skicka in objektivet till Kameraservice eller har ni några andra tips?

Tack
Linus
 

murre58

Avslutat medlemskap
Objektivet är värt det...

Hade samma problem med mitt DA 70/2,4 Ltd.
Kameraservice fick förtroendet och resultatet lysande.

/Lars
 

murre58

Avslutat medlemskap
Värt pengarna?

Det är bara du som kan avgöra om det är värt pengarna.
Jag tyckte så och summan var densamma för ca 1.5 år sedan...

/l'Lars
 

masser

Aktiv medlem
Ok, tack för svar. Jag vill ju använda objektivet, så det får nog bli en sväng till Kameraservice. Sen får man hoppas att det håller länge :)
 

quarc

Aktiv medlem
Otroligt konstigt, var kommer oljan ifrån? Någon som servat objektivet tidigare och oljat snäckgångarna, eller har det varit utsatt för extremt höga temperaturer?
Jag har aldrig haft olja på lamellerna på något Pentaxobjektiv, däremot på en del ryska t.ex. där folk varit inne och smort själva. Jag har ett objektiv som jag gjort rent säkert 10 gånger, men oljan kommer tillbaka. Enda sättet att fixa vore att lyfta ur hela bländarpaketet och lägga i sprit, och dessutom göra rent alla snäckgångar....görbart på den gamla helmekaniska ryssen...men jag har inte något behov av objektivet just nu.
1500 är nog ett väldigt bra pris om de ger garanti på jobbet (dvs de verkligen gör rent och inte bara tvättar lamellerna utifrån). Annars lär det komma mer olja från samma ställe som denna kom ifrån.
 

murre58

Avslutat medlemskap
Olja?

Vad som än är orsaken så fungerar objektivet utmärkt efter Kameraservice åtgärd.
Jag köpte objektivet nytt och har inte hanterat det i höga temperaturer eller på något annat sätt som skulle påverka funktionen.

Nu är allt frid och fröjd och detta DA 70/2,4 Limited är ett av mina favoritobjektiv.

/Lars

Bildexempel nedan...
 

Bilagor

masser

Aktiv medlem
Jag fick tillbaka mitt objektiv idag. Har bara hunnit testa lite nu på kvällen, men det verkar fungera finfint! :) När jag tittade på lamellerna innan jag skickade in det så såg man tydligt hur det var olja/fett på dem. Nu är det helt torrt och fint. Jag köpte mitt från Thailand, så det kan ju ha utsatts för ganska hög värme. Säljaren hävdade att han hade gjort funktionstest och att allt var ok innan leverans.

//Linus
 

schoug

Ny medlem
Hej,
Köpte för några veckor sedan detta objektiv begagnat på ebay för ca 2800. Dock märkte jag efter lite testande att det överexponerade så fort jag bländade ner från 2,4. Det visade sig när jag tittade närmare att bländarlamellerna är ganska oljiga... Har hört mig för hos Kameraservice och de vill ha 1500 för rengöring. Tyckte det lät ganska dyrt... Finns det några andra firmor som gör detta? Jag har varit i kontakt med säljaren och fått tillbaka $100 på köpet. Är det bara att skicka in objektivet till Kameraservice eller har ni några andra tips?

Tack
Linus
Haft exakt samma problem med samma objektiv, köpt i Japan nytt. 2 gånger blev det inlämnat, båda gångerna gick det på garantin trots att den precis hade gått ut vid andra tillfället. Kameraservice Kungsör är både snabba, proffsiga och generösa således! Men andra gången lämnade de kvar en lös skruv inne i objektivet, som senare visade sig inte ens höra dit. Så det blev en tredje omgång, men nu funkar objektivet perfekt.
 
ANNONS