Annons

Olympus "dominerar" försäljningen av spegelfria kameror i Japan?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Enligt en artikel i Digital Camera World har Olympus fyra kameror med på listan av de 10 bäst säljande spegelfria kamerorna i Japan (på platserna 1, 2, 6 och 10).

Vad ska vi tro om det här? Som antyds i artikeln så säger listan inte så mycket om försäljningsvärdet av kamerorna, så affären med Japan Industrial Partners kanske inte påverkas alls.

Nån som vill spekulera lite? :–)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Olympus har under hela den spegelfria eran (och möjligen före dess, det vet jag inte mycket om) haft en mycket stor del av sin försäljning hemma i Japan. Där har de länge varit ett stort märke. Problemet för dem är att de haft svårt att omsätta de framgångarna till lika fina säljsiffror i resten av världen, i synnerhet världen utanför Asien.

Som jag var inne på i en annan tråd så hade knappast JIP satsat på ett köp av Olympus kameradivision om de inte sett en kommersiell framtid för den. Exakt hur den framtiden är tänkt att se ut kan man diskutera, men de lär inte satsa stora mängder pengar, tid och arbete bara för att sedan lägga ned. Det kan ju till exempel vara så att de tänker fokusera hårdare på just den japanska marknaden (som är rätt stor i sig självt) och kanske på andra asiatiska marknader.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Spekulationen i artikeln är att man kommer att satsa mer på high end-kameror, som har högre marginal, och lägga ner instegsmodellerna, åtminstone till stor del.

En sådan strategi bygger på att man tjänar mer pengar på få dyra kameror än på många billiga. För att avgöra om det stämmer i det här fallet behöver man nog tillgång till Olympus bokföring eller en spåkula.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja visst kan det funka att sälja få med bra avans istället för många med mindre.

Om det är tillåtet att jämföra med bilbranschen så drar Ferrari in 700 000 på varje såld bil medan exempelvis Mercedes får nöja sig med straxt över 30 000.
.
 
ANNONS