Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus om-10

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Någon som vet om det går att använda sina gamla objektiv till en digttalkamera. Jag har en olympus OM-10 med 3 objektiv .
Vilken kamera skulle de isåfall passa till.

tacksam för svar

mats

Det är möjligt att det finns konvertrar till Canon och/eller Nikon, men frågan är om det är värt det. Vanligtvis brukar det innebära att du får mäta ljuset med lös mätare, samt blända ned manuellt. Dessutom är det inte alls säkert att gluggarna ger bra resultat på en digital, även om det finns många skarpa och fina gluggar till OM-serien.

Mellanpojken skrev:
Hej
Någon som vet om det går att använda sina gamla objektiv till en digttalkamera. Jag har en olympus OM-10 med 3 objektiv .
Vilken kamera skulle de isåfall passa till.

tacksam för svar

mats
Olympus tillhandahåller en OM -> 4/3 adapter som gör att du kan använda dina gamla objektiv på t.ex E-1 och E-300. Det funkar kalasfint, alla ljusmätningsmetoder funkar. Det enda du behöver göra är att blända ner manuellt.

Edit: Jag har testat Zuiko 50/1.8 och 135/2(?) med mycket goda resultat!

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto