Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ombedd att plåta en tillställning.

Produkter
(logga in för att koppla)

jerry sjödin

Aktiv medlem
Jag har en fråga vad gäller rättigheter till bilder. Jag har blivit tillfrågad om att ta bilder åt ett band på en studentbal ikväll där dom ska spela. Tanken är att jag ska använda deras kamera och plåta dom och studenterna som dom sedan ska lägga ut på sin hemsida. Det jag igentligen vill veta är om jag kan kräva att mitt namn står på bilderna och om jag kan begära kopior på bilderna. Jag är medveten om att det kan finnas exakt samma frågor redan ställda men det vart lite bråtom så jag har inte riktigt tid att leta innan jag skriver det här.

Tack på förhand

Jerry

Vems kamera det är spelar ingen roll, är det du som kollar i sökaren och trycker av är det du som äger bilden (om ni inte kommit överens om annat) så då antar jag att du kan sätta ditt namn på bilderna och göra kopior om du vill. Men det kan ju vara bra att informera/diskutera med bandet innan..

Tack Jon.

Jag trodde nog att det var så men jag ville höra det från någon annan innan jag tog upp det för diskussion med dom. Tack för snabbt svar.

MVH Jerry

ANNONS
Götaplatsens Foto