Annons

Opemus 6 förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

glugg

Aktiv medlem
Har skaffat en Opemus 6 förstoringsapparat för att kopiera 6x6. Kan man kopiera småbild med den?
Jag trodde att det skulle gå om man bytte objektiv. Jag satte dit en Focotar 4,5/50 som jag haft på min Focomat I, men jag fick ingen skarp bild hur jag än vevade på skärpeinställningen. Finns det någon som vet?
Till förstoringsapparaten följde 3 objektiv Meopta Anaret S 4,5/80, Meopta Anaret 4,5/80, Meopta Belar 4,5/75 , vad är det för skillnad och vilket skall man använda?

Jag har haft en Opemus 6 som jag använde till både småbild och mellanformat.

Märkligt att du inte kan fokusera med ditt focotar. Kan vara att du behöver en annan objektivplatta. Har du provat i olika lägen av pelaren, jag tycker det låter extremt märkligt om du inte får fokus vid någon förstoringsgrad. Testa lite olika och rapportera tillbaka resultatet.

Anaret är ett hyggligt fyrlinsigt objektiv. Har för mig att skillnaden mellan S och icke S är att den förstnämnda har belyst bländarskala. Eftersom du har två Anaret kan det vara vettigt att jämföra dem för att se om något av dem är skarpare, variationer i tilverkning finns ju alltid.

Belar är ett snikigare objektiv.

Plattan som du skruvar fast objektivet i går att montera loss med hjälp av en skruv (Eller var det två?) på sidan av objektivet. Vänd på plattan, skruva tillbaka objektivet och montera plattan i apparaten. Nu borde det bli skarpt. Plattan går att vända på för att öka eller minska avståndet från negativet vilket kan vara nödvändigt när man byter brännvidd på objektivet.

jimh skrev:
Jag har haft en Opemus 6 som jag använde till både småbild och mellanformat.

Märkligt att du inte kan fokusera med ditt focotar. Kan vara att du behöver en annan objektivplatta. Har du provat i olika lägen av pelaren, jag tycker det låter extremt märkligt om du inte får fokus vid någon förstoringsgrad. Testa lite olika och rapportera tillbaka resultatet.

Anaret är ett hyggligt fyrlinsigt objektiv. Har för mig att skillnaden mellan S och icke S är att den förstnämnda har belyst bländarskala. Eftersom du har två Anaret kan det vara vettigt att jämföra dem för att se om något av dem är skarpare, variationer i tilverkning finns ju alltid.

Belar är ett snikigare objektiv.

Jag har provat att vända på plattan men det har inte hjälpt tills jag tittade lite närmare på focotaren. Den verkade ovanligt lång jämfört med de andra objektiven och det såg ut som man skulle kunna skruva bort en del men då kanske alla linserna skulle falla ut. Jag provade och lyckades skruva av en typ av förlängare på objektivet så nu var det bara hälften så långt. Vände på plattan skruvade dit objektivet,satte plattan på plats ( en skruv ), tände apparaten och där kom skärpan.
Tack för er hjälp att lösa problemet.

ANNONS
Götaplatsens Foto