Annons

Oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

G_Blom

Medlem
Hejsan.

Jag har en EOS 300D och när jag tar bilder med blixt kan skärpan bli grymt bra. Men när jag inte använder blixt tenderar bilderna att bli oskarpa. Jag vet inte vad detta kan bero på, enligt fokuseringen så ska den fokusera på objektet, men det blir dock lite oskärpa.

Jag tog till exempel en porträttbild med canons 18-55-objektiv med inställningarna 1/60s & 42mm och då borde det väl inte bli någon rörelseoskärpa pga slutartiden iaf?

Om det kan bli bra skärpa vid blixtbilder kan det inte vara något knas med kameran, eller?

Tacksam för svar,
Gunnar

orsaken kan vara fler och en kombination av orsaker.

- När du tar utan blixt får du ibland längre slutartiden. Kanske är inte kamera och/eller motivet stilla.

- När du tar utan blixt använder kameran antagligen en större bländare än med blixt för att få in så mycket ljus som möjligt. Med blixt i P-läge eller grön fyrkant försöker kameran istället prioritera skärpa och väljer en mellanstor bländare som ger skarpare bilder och större skärpedjup.

- karaktären på blixtljuset är hårdare (skarpare)

Blixtbilderna har i regel lite högre kontrast än de utan blixt och högre kontrast upplevs av ögat/hjärnan ofta som om bilden är skarpare. Jämför med filtret USM i Bildredigeringsprogram som enkelt förklarat är detsamma som högre kontrast mellan pixlarna i bilden.

G_Blom skrev:
Jag tog till exempel en porträttbild med canons 18-55-objektiv med inställningarna 1/60s & 42mm och då borde det väl inte bli någon rörelseoskärpa pga slutartiden iaf?

Det kan ju varit som så att modellen rörde sig, då hjälper det inte hur stadig du än är på handen... händer ofta när jag fösöker fota barn...

mvh Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto