Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarp kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Tänkte göra ett 360 panorama med Samyang 8 mm ( obs det är ett manuellt objektiv ) och en D7100.
Bilderna blev oskarpa. Bl. 8, 1/500sek. Det är ju inte det skarpaste objektivet, men jag har ju tagit många bilder tidigare som varit skarpa.
Testade i live view , det gick inte att ställa skarpt.
Bytte sedan kamera till D7200. Då går det att ställa skarpt i live view .
Märkligt detta! Sensorn är inte skitig Fett på senorn skulle ju kunna orsaka fenomenet. Kan själva kameran ha börjat ta oskarpa bilder. Nått som jag aldrig hört talas om

nej, det låter konstigt.
Men speglar o grejer kan hamna snett, men knappast för ett objektiv.
Jo visst är det skumt. Det enda jag kan tänka mej är fett på sensor, hur det skulle ha kommit dit. Håller på att ta testserier i mer kontrollerad miljö. Med ett par referensobjektiv.
Har nu tagit massor av test-exponeringar. Det är en liten skillnad mellan D7100 och D7200 vad gäller skärpan från sensorn, vad jag kan se. Men att de från Samyang-vidvinkeln är oanvändbara beror på att fokusringen har hamnat i fel läge.
Någon som vet hur man lossar och ändrar?

Senast ändrad:
Precis, testa med ett annat objektiv. Gärna vidvinkel om du har (för att vara så lik den krånglande setup:en som möjligt). Funkar det är problemet sannolikt inte i kameran.

En annan sak att testa: Blir bilderna oskarpa på alla avstånd?

Precis, testa med ett annat objektiv. Gärna vidvinkel om du har (för att vara så lik den krånglande setup:en som möjligt). Funkar det är problemet sannolikt inte i kameran.

En annan sak att testa: Blir bilderna oskarpa på alla avstånd?
Fokusringen står helt knas. På oändligt blir det som minst oskarp inställt på ca 60 cm! Inte undra på att det blev oanvändbart.

Men vänta, om du flyttar på fokusringen så kan du ju knappast avhjälpa att objektivet beter sig olika på olika kameror.

Sitter bajonettfattningen på den problematiska kameran fast ordentligt? Om den flyttas utåt det minsta så kommer fokus hamna närmare. Använder du live view så har spegel och AF inget med saken att göra.

Sant det du säger!
Jag har testat två "referensobjektiv", med både AF och live view och Samyang 8mm i live view och med kamerornas indikator i sökaren.
Raw filerna från D7100 är genomgående något "mjukare" än de från D7200. Så det är ett annat fenomen.
Alla skruvar i bajonetterna sitter fast.
Det är svårt att fokusera extrem-vidvinklar, Avståndet mellan oändligt och någon meter är kort. När jag först märkte oskärpan, så var ju kameran på en mast och avståndet inställt i förväg på optiken, till oändligt. Tror att något i optiken har flyttat sig som orsakar förändringen.
Det blir nog att kassera den.

Sant det du säger!
Jag har testat två "referensobjektiv", med både AF och live view och Samyang 8mm i live view och med kamerornas indikator i sökaren.
Raw filerna från D7100 är genomgående något "mjukare" än de från D7200. Så det är ett annat fenomen.
Alla skruvar i bajonetterna sitter fast.
Det är svårt att fokusera extrem-vidvinklar, Avståndet mellan oändligt och någon meter är kort. När jag först märkte oskärpan, så var ju kameran på en mast och avståndet inställt i förväg på optiken, till oändligt. Tror att något i optiken har flyttat sig som orsakar förändringen.
Det blir nog att kassera den.

Att använda fokusskalan för att ställa till oändligt funkar ytterst sällan. De flesta (moderna) objektiv går en bra bit förbi oändligt för att tillåta större toleranser, så att objektiven ska fungera på alla exemplar av kameror de passar på. Det är alltså inte ett bra sätt om du vill veta hur gluggen presterar.

Har dina två kameror bara en liten gnutta olika avstånd mellan sensor och bajonett så kommer det bli olika resultat med objektivet ställt på oändligt. Normalt sett är det inget problem eftersom de flesta använder AF ändå, men med superkort brännvidd kan det bli jättefel eftersom minsta lilla förflyttning flyttar fokus jättemycket.

ANNONS
Götaplatsens Foto