Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paint.net kontra Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

tomas.agren

Aktiv medlem
Har aldrig använt Paintshop utan enbart Paint.net. Mina tidigare bildredigeringar har endast rört sig kring enkel beskärning, röda ögon samt någon enstaka gång uppskärpning och liknande. Jag märker dock att behoven ökar, men har inte tillräcklig kunskap eller erfarenhet. Jag har heller inte varken erfarenhet eller kunskap om PS men det verkar som det är helt dominerande.

Hur långt kan jag komma med Paint.net? Erfarenhet, någon? Eller ska jag skaffa PS rakt av? Jag gillar ju freewarekonceptet...

Gimp

Har installerat och ska testa. Är dock helt ovan på redigering förutom det allra enklaste, så det lär ta ett tag.

Frågan kvarstår dock; hur långt kommer man med dessa program kontra PS?

Har installerat och ska testa. Är dock helt ovan på redigering förutom det allra enklaste, så det lär ta ett tag.

Frågan kvarstår dock; hur långt kommer man med dessa program kontra PS?

Jag tror det är mycket en fråga om hur viktigt efterarbetet är i ditt skapande. Sålänge du håller på med andra program än photoshop så lär du dig inte photoshop, och photoshop är inget man lär sig över några kvällar.
Gillar du freeware, (vem gör inte det? =) ), så är ju photoshop extremt dyrt.

En fördel med photoshop och att det är så etablerat, är att det även finns extremt bra läromaterial att köpa på nätet som lynda.com och även mer avancerade "kurser". Men då snackar vi ännu mer pengar såklart.

Jag tror det är mycket en fråga om hur viktigt efterarbetet är i ditt skapande. Sålänge du håller på med andra program än photoshop så lär du dig inte photoshop, och photoshop är inget man lär sig över några kvällar.
Gillar du freeware, (vem gör inte det? =) ), så är ju photoshop extremt dyrt.

En fördel med photoshop och att det är så etablerat, är att det även finns extremt bra läromaterial att köpa på nätet som lynda.com och även mer avancerade "kurser". Men då snackar vi ännu mer pengar såklart.

Förmodligen kommer det att bli allt mer viktigt. Jag känner ju redan nu att det behövs mer än att ta bort röda ögon etc. Är PS mer lättlärt tack vare ett större utbud av kuinskap/utbildning, så kanske det inte är så mycket dyrare trots allt.

Funktionellt då? Har PS mycket fler möjligheter?

Förmodligen kommer det att bli allt mer viktigt. Jag känner ju redan nu att det behövs mer än att ta bort röda ögon etc. Är PS mer lättlärt tack vare ett större utbud av kuinskap/utbildning, så kanske det inte är så mycket dyrare trots allt.

Funktionellt då? Har PS mycket fler möjligheter?

Jag är 100% för att kreativitet och alternativa metoder kan gå precis hur långt somhelst. Men det finns ju anledningar till att photoshop är huvudprogrammet för retuschörer t.ex.
Photoshop har egentligen ingen konkurrens inom en sån genre.

Men som sagt, om du behöver det måste du nog svara på själv. Fundera på vad du kan tänka dig vilja göra, och faktiskt behöva från ett sånt program. Skriv ner det så kan säkert folk säga säkrare om du behöver lägga pengarna på det.

ANNONS
Götaplatsens Foto