Annons

Panasonic Lumix G DMC-GH2

Produkter
(logga in för att koppla)
Kontrastbaserad Autofokus

.
Panasonic ser ut att ha tagit en rejäl funderare på hur man åstadkommer snabb kontrastbaserad fokus på sin nya kamera:

It features the world’s fastest*1 level Light Speed AF of approx. 0.1 second which is achieved by reducing the detection time for focusing by doubling the drive speed from 60 frames per second to 120 frames per second.

Låter kaxigt, men kräver förstås objektiv avsedda för CDAF.

Panasonic har ju knappast någon belastning av att ha gamla objektiv designade med fokus på PDAF i sin portfolio. Håller därför inte troligt att Panasonic kommer att integrera PDAF-funktioner i sina sensorer, eftersom den tekniken dessutom är mindre lämpad för Pansonics käpphäst med video.
 
50 Hz i Europa (PAL)

Tror inte att så många saknar den funktionen (60 bildrutor i sekunden progressivt) på den Europeiska marknaden, möjligen då på den inhemska och på den amerikanska.

Cineaster kan dock få 1920x1080@24p. Räcker upplösningen 1280x720 kan man få hela 50 fps, samtliga inspelningar kodade med AVCHD.

Kanske också för att inte kannibalisera på sina egna videokameror, t,ex, HDC-TM700 & HDC-HS700, vilka båda levererar Full-HD med 1920x1080p/50fps.

Panasonic kommer även med en AG-AF101, som naturligtvis kan spela in i ett otal s.k. framerates, hela tjugo olika fps i 50 Hz-modellen för Europa, men till en kostnad av ~5x DMC-GH2.

Jag skulle tro att kravet på processor-, lagrings- och batterikapacitet inverkat i sättandet av specen på DMC-GH2.

Ref:
 
Gh2

De tester som finns ute för tillfället verkar tycka att GH2:an är en riktigt hygglig kamera=)

Är det nån som vet om GH2 kommer i silver här i Sverige, skulle så gärna vilja ha den i silver. Kollar man runt på butikerna i japan och usa så verkar den finnas i silver där, men inte i europa.

Jag står och väger mellan Gh2 eller D7000 men det lutar åt Gh2. Filmfunktionen verkar ju gudomlig:) Även om D7000 kanske är en aning bättre på foto så känns det som att Gh2 är en bättre kamera som helhet. Erbjuder ju en hel del intressanta grejjer.

Finns det några leveransdatum på Gh2 när den dyker upp i sverige? Det står ju nov/dec på alla ställen just nu. Jag behöver min innan thailandssemestern den 22 dec.
 
ANNONS