Annons

Pappersformat på fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Efter att ha skrivit ut bilder till julsalongen i Växhuset, Västerås, och monterat dem på passepartout, undrar jag varför inte fotoskrivare har fack för de traditionella fotopappersformaten, utan bara A4 eller A3. Det här är ju kontorsanpassade format. Varför finns inte papper för utskrift i fotokvalitet t ex i formaten 24x30 eller 30x40 cm? Naturligtvis borde nästa generation fotoskrivare ha möjlighet till papper av de formaten. Då skulle vi som vill ställa ut våra fotoutskrifter få det lättare att montera våra bilder. Har inte tillverkarna av skrivare och papper tänkt på den saken?

Bjoernowitsch skrev:
Efter att ha skrivit ut bilder till julsalongen i Växhuset, Västerås, och monterat dem på passepartout, undrar jag varför inte fotoskrivare har fack för de traditionella fotopappersformaten, utan bara A4 eller A3. Det här är ju kontorsanpassade format. Varför finns inte papper för utskrift i fotokvalitet t ex i formaten 24x30 eller 30x40 cm? Naturligtvis borde nästa generation fotoskrivare ha möjlighet till papper av de formaten. Då skulle vi som vill ställa ut våra fotoutskrifter få det lättare att montera våra bilder. Har inte tillverkarna av skrivare och papper tänkt på den saken?

Finns det fortfarande skrivare som itne har justeringsbara pappersmagasin????

Storleken på utskriften anger man ju i drivrutinen. Finns inte pappersstorleken fördefenierad så kan man alltid ange ett eget format.

Jovisst kan man ställa in olika format på skrivare, t ex hos min Canon, men det enda rena fotopappersformatet är ju bara 10x15 cm. Det finns ju gott om papper att köpa i det formatet, men inte i de större som jag nämnde som exempel i mitt inlägg.

Så du kan inte ange "custom-storlekar" i Canons drivrutin??

Erller är problemet att du itne får tag på rätt storlek på pappret?

Då är det bara till att ta en linjal och en vas kniv/skalpell/rakblad och skära till önskat format.

Kanske kan din lokala fotohandlare hjälpa till?

Nej, tyvärr!

De pappersstorlekar jag kan ställa in är bara de traditionella kontorsformaten inklusive några amerikanska som inte finns att köpa i Sverige. Om det gick att ställa in pappersformaten exakt efter egna önskemål, skulle jag inte kunna skriva ut större än 18x24 cm. Någon A3-skrivare hade jag inte råd att köpa när jag behövde en i våras. Däremot kanske man inte ska fixera sig på fasta fotopappersformat, utan i stället ta hänsyn till bildens format och kanske skära papperet efter utskriften, så att det stämmer med själva bildens storlek. När man skriver ut bilder från en dator, kan man ju beskära den innan dess, om man inte tar den direkt från en digitalkamera. De som gör sina bilder i mörkrum kan ju också beskära dem. Fördelen med fotoformat på skrivarpapper är att de passar bättre i passepartout-ramar.

ANNONS
Götaplatsens Foto