Annons

Pappersgiljotin / skärare?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik_d

Aktiv medlem
Behovet för att skära papper på 405mm uppstod plötsligt. Har någon erfarenhet av Kjells giljotin?

tillverkarens sida: https://nedis.com/en-us/product/home-living/office-supplies/cutting-lamination/550670490/paper-cutting-machine-a3-size-metal-blade

Tips på andra maskiner i samma kategori?
 

howlingsun

Medlem
Jag har en sån här, med skärtrissa istället för giljotin, fungerar otroligt bra!
Fick tag på en ny för 900 för några år sedan. Tror de har lite olika storlekar.

 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har en sån här, med skärtrissa istället för giljotin, fungerar otroligt bra!
Fick tag på en ny för 900 för några år sedan. Tror de har lite olika storlekar.

Vet du om den klarar kraftig syrafri kartong för passepartout, tjocklek 1.5mm?
 

PMD

Aktiv medlem
Stållinjal och en riktig mattkniv är nog bättre, men knappast lika bra som en riktig skärmaskin av någon av de typer som refererats ovan.
 

snap01

Aktiv medlem
Stållinjal och en riktig mattkniv är nog bättre, men knappast lika bra som en riktig skärmaskin av någon av de typer som refererats ovan.
Kan hålla med. Jag har haft fina proffskärmaskiner men föredrar en riktig stålinjal o en mattkniv. Det som underlättar är en mdf skiva under o sedan en antingen tunn plast skärbräda eller dedikerad skärmatta.
Jag har skurit massor bilder till bröllopsalbum osv.
Stållinjal köper du på konstnärsbutik.
Matton har set med det här men jag gillar inte deras stållinjal. Min är helt slät, tung o bra.

Skärmavbild 2021-01-05 kl. 10.22.12.png
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad syftet är men om du bara skall skära av kartongen så fungerar en tapetlinjal alldeles ypperligt. Ett verktyg som man ändå behöver om man sätter tapeter.
Annars finns det riktiga passepartoutskärare i konstnärsbutiker.
De är rätt dyra men bra.
Ofta har de enkelsidiga rakblad som styr bättre än dubbelsidiga.
 

Micromundus

Aktiv medlem
Jag vill också slå ett slag för en skärmaskin med skärtrissa istället för giljotin. Har använt olika giljotiner genom åren, men till slut landat i en med trissa. Helt överlägsen precision och papperet riskerar inte att glida iväg som jag upplevde att giljotinerna gjorde. Köpte först en Fiskars skärmaskin med rulltrissa. Den är helt värdelös och otroligt dålig kvalitet. Köp inte den. Har nu en RotaTrim M24 som är otroligt robust och skär med hög precision. Tunnare kartong fungerar bra, men det kärvs lite kraft i armen. Enligt databladet klara den 3 mm kartong. Dock tycker jag inte det fungerar med passepartout-kartong. Den blir för tjock för en RotaTrim. I alla fall den kartong jag använder som är hård som gips nästan. Jag tror att RotaTrim och Dahle (deras professional series) är bland det bästa du kan köpa. Lite dyra, men kvalitet som håller livet ut. Jag valde RotaTrim eftersom de är tillverkade i England och inte i Kina. Dahle är "engineered" i Tyskland, men de berättar inte var de är tillverkade.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Behovet för att skära papper på 405mm uppstod plötsligt. Har någon erfarenhet av Kjells giljotin?

tillverkarens sida: https://nedis.com/en-us/product/home-living/office-supplies/cutting-lamination/550670490/paper-cutting-machine-a3-size-metal-blade

Tips på andra maskiner i samma kategori?
Hej!

När jag jobbade med kontorsvaror och skulle producera pappersprodukter och även lät kunder komma och klippa så använde vi den här maskinen den klämmer fast arket längs hela sin längd under hela klipprörelsen, sedan är själva bladet en stadig bit stål. Enligt mig en bra maskin, vi hade rullskärare också men inte av samma storlek men jag upplevde det som att en rullmaskin är bättre för finlir och en giljotin för större och kraftigare klipp. Sedan håller den här modellen dessutom undan klåfingret på ett föredömligt sätt. Jag skulle råda dig att besöka en välförsedd kontorsvarubutik och testa innan.

 

mombasa

Aktiv medlem
Dahle är nog störst på marknaden. Man ska nog fundera lite hur och vad man ska skära. Papper eller papp. Papper ligger på rulle som du antyder, då är en lagom stor skärmatta, en stabil stållinjal och en bra skalpell rätt.Den utrustningn har fördelen att den är fungerande och rätt om du vill skära passepartoutkartong och foambord.
Skalpell och linjal kräver några övningssnitt innanman blir helt säker på handen.
 
ANNONS