Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paraplysoftbox eller softboxutformat paraply?

Produkter
(logga in för att koppla)
kan tänka mig att du får en snyggare reflex av den första varianten... den senare torde generera lite siluetter från blixt och stativ etc.

Den senare ger nog ett liiiite mera riktat ljus än den första.

I övrigt är nog inte skillnaderna sådär ofantligt stora (ang ljusbilden). Möjligen kanske ljuset blir lite jämnare från den senare (om du kör med sigmablixten) då ljuset först studsar i paraplyet.

Hm...vet inte om du blev så mycket klokare...

Låter i så fall spontant som att prisskillnaden inte är berättigad...

Förresten, lika bra jag frågar: Kan det vara så att kaffebrusalternativet har nån sorts rund studioblixtfattning så att jag inte kan använda den med Sigmablixten?

cla skrev:
Låter i så fall spontant som att prisskillnaden inte är berättigad...

Förresten, lika bra jag frågar: Kan det vara så att kaffebrusalternativet har nån sorts rund studioblixtfattning så att jag inte kan använda den med Sigmablixten?

Bägge monteras likvärdigt, Du får samma montagebekymmer med bägge paraplyerna. Bägge har bara ett runt skaft som skall in i ett fäste.

Både Cyberphoto o Kaffebrus säljer fästen för att montera paraply och blixt tillsammans.

Kaffebrus fäste:

Lycka till

/Jörgen

Om du har någonslags hållare till blixten
där det finns ett paraplyfäste så funkar kaffebrusparaplyt utmärkt.

Kaffebrus paraplyet är ju bara ett
genomlysningsparaply med täckt baksida, det funkar som ett vanligt paraply men man kontrollerar "spillet" bättre.
Den täckta baksidan är svart på utsidan och vit innuti, silver hade varit lite bättre.

den andra softboxen är ju ett paraply för att vara
portabel.
jag gissar att den ger aningen mer ljus men du kan inte komma så nära en modell med den, det är inget roligt med ett paraplyskaft nära ansiktet.

Om du inte oroar dig för spilljus så skaffa ett
helt vanligt paraply som du kan använda åt båda hållen.

Jag tycker prisskillnaden är aldeles för stor,
jag skulle köpa det billigare och kanske ett
silver också, för hårdare och mer ljus

Funderade på kaffebrusalternativet... jag har ju en Nikon D50 - kommer jag få problem att lösa ut blixten? (Löser ju ut via blixt, och här hänger ju ett stort paraply i vägen.)

Hur (ut)löser jag detta?

jag slavar mina blixtar genom paraplyet
(kaffebrus) med den inbyggda på d50

Jag vet dock inte inte hur sensorn sitter på din blixt

Perfekt! Sigmablixten är ju vridbar åt alla möjliga håll så det borde inte vara några problem.

I så fall, mina herrar, tackar jag er så mycket för hjälpen och inhandlar ett "softboxutformat paraply" från Kaffebrus!

jaanK skrev:
jag slavar mina blixtar genom paraplyet
(kaffebrus) med den inbyggda på d50

Skärmar du av ljuset från D50:s interna blixt så att det inte påverkar motivet? I så fall, finns det nån färdig lösning för detta eller är det ståltråd och plåster som gäller?

Det finns väl nån grej man kan sätta i blixtskon också som funkar som nån sorts infraröd blixtutlösare? Får den med allt i-TTL-godis eller är det bara en dum utlösare?

ANNONS
Götaplatsens Foto