Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passpartou storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

xlunja

Aktiv medlem
Hej på er!

Önskar lite synpunkter på hur jag löst problemet med att rama in mina bilder.

Jag har försökt anpassa passpartouer till mina bilder som vanligen är i förhållandet 3:2. Kravet jag haft är att det ska vara lätt att skaffa billig ram i standardmått samt att passepartouerna ska se proffsiga ut med större marginal nere.

Efter många timmars googlande och funderande har jag beställt passpartouer från passepartout-versand som är 50 cm x 40 cm i yttermått och 39 cm x 26 cm i utsnittet med 5,5 cm marginal uppe och på sidorna samt 8,5 cm nere.

Bilagor

• untitled.jpg
    untitled.jpg
    6.3 KB · Visningar: 1,616
Smaksak

Det där är en smaksak! Många tycker att utrymmet därnere ska vara större men själv gillar jag symmetri och vill att det ska vara lika stort, därför köper jag billigare, men lika snygga standardpassepartourer! Din ser dock inte helt fel ut! Smaken är som...

Det där är en smaksak! Många tycker att utrymmet därnere ska vara större men själv gillar jag symmetri och vill att det ska vara lika stort, därför köper jag billigare, men lika snygga standardpassepartourer! Din ser dock inte helt fel ut! Smaken är som...

Tack för svaret.

Det är dock svårt att få tag på standardpassepartourer tillformatet 3:2 om man vill ha större bilder än 30 x 20. Det blir inte så dyrt om man beställer många åt gången av passepartout versand. Betalade 285 euro för 25 st inkl bakstycke för montering.

Vill du ha symmetri så finns en beräkningsmodell för detta. Om du använder samma utrymme nere som uppe så luras ögat att utrymmet över bilden är större.

Lägg bilden i övre vänstra hörnet på kartongen.
Förläng linjen AB ut till D.
Från BD’s mittpunkt C dras en normal till G.
Från mittpunkten E på linjen DF dras en linje till bildhörnet A.
Skärningspunkten H anger nu placeringen av bildens nedre högra hörn.

Bilagor

• m_regel.jpg
    m_regel.jpg
    12.4 KB · Visningar: 1,454
Jaja

Vill du ha symmetri så finns en beräkningsmodell för detta. Om du använder samma utrymme nere som uppe så luras ögat att utrymmet över bilden är större.

Lägg bilden i övre vänstra hörnet på kartongen.
Förläng linjen AB ut till D.
Från BD’s mittpunkt C dras en normal till G.
Från mittpunkten E på linjen DF dras en linje till bildhörnet A.
Skärningspunkten H anger nu placeringen av bildens nedre högra hörn.

Det där är en nteori hur det ska utformas. Men allt är en smaksak som jag skrev. Jag betalar ca 2-3 euro per pass. för de format jag föredrar. Men jag kan ibland hålla med om att för vissa typ av bilder så passar det bra med pass. beskurna med högre nederkant. Men ärligt talat tror jag inte betraktaren ens noterar detta.

Skär själv

Det finns gott om begagnad utrustning. Jag köpte en passepartoutskärare, en ramklipp och en så kallad spikmaskin från en nedlagd ramverkstad. Köper syrafri passepartoutpapp i A1-format, tre färger: vit, svart och grå. Gick sedan till ett snickeri och beställde ramlist i 3 meters längder (ek, björk och furu som jag målar). De tre träslagen i samma enkla profil. På så sätt kan jag skära pappepartout i det format och i lämplig färg och anpassa ramens utseende. Jag är amatörfotograf och fotograferar analogt med Hasselblad 203FE och digitalt med Nikon D800. Framkallar de analoga i eget mörkrum enligt Ansel Adams metod. Jag kan på så sätt göra bilden från "ax till limpa" så att säga. Lite nördigt är det väl men vansinnigt roligt;-)

//Ingemar

Jag skär också själv. Köpte en en-meters linjal och 45 graders kniv från IB Wahlström och det fungerar bra för hemmabruk.
Måtten väljer jag så att alltid har sidorna och överkanten lika breda och nedre kanten blir vad den blir, så ibland blir det att justera lite så inte nedre kanten blir smalare än de övriga.
I en 30*40cm ram blir då alla sidor 5,5cm så öppningen är 19*29 så ser både 20*30 och A4 lika ut. Ifall jag då beskär en bild så att den bara blir 18 cm hög så ändras allt i nedre kanten så öppningen är 17 cm och nedre kanten då 7,5cm.

Hej. tänkte skriva ut några bilder som jag har tagit och hänga upp på väggen. Tycker att det är snyggt med passpartou. vit med en tunn svart ram runt.

Det är natur och landskapsbilder som jag tänkt skriva ut. Men vet inte hur det kommer se ut så jag undrar om det finns nåt ställe på nätet där man kan ladda upp sin bild och sen välja passpartou och en svart ram,, som en liten modell liksom så jag har ett hum om hur det kommer bli.

tacksam för hjälp :)

Hej. tänkte skriva ut några bilder som jag har tagit och hänga upp på väggen. Tycker att det är snyggt med passpartou. vit med en tunn svart ram runt.

Det är natur och landskapsbilder som jag tänkt skriva ut. Men vet inte hur det kommer se ut så jag undrar om det finns nåt ställe på nätet där man kan ladda upp sin bild och sen välja passpartou och en svart ram,, som en liten modell liksom så jag har ett hum om hur det kommer bli.

tacksam för hjälp :)

http://www.passepartout-versand.de/se99999

ANNONS
Götaplatsens Foto