Annons

Pensel-markören försvinner i CS4!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyland

Aktiv medlem
Jag installerade nyss CS4. Hade CS3 innan som fungerade felfritt. Nu när penselstorleken går över 340 px börjar markörringen ätas upp. Ju mer jag ökar storleken ju mer äts upp. Storleken följer med upp men det blir en allt mindre skärva kvar tills efter 2000 px då är det inget kvar alls. What da f**k??

Nån som har en aning om vad som kan vara fel. Har testat både normal och full size brush tip under Edit/Preferences/Cursors... utan bättre resultat.

Högst irriterande att det nya programet verkar knas.

Tips, ideer mottages tacksamt. Kör XP m 4GB Ram (får dock bara ut 2,75GB pga 32bit)

Mikael

Testa att ändra inställningarna för 3d acceleration för ditt grafikkort i photoshop..testa även att meckla lite me grid inställningarna. Ja kör cs4 å ja har inte detta problemet ens vid 2500.. har en hel cirkel hela tiden på båda brush tip alternativen.. Om ja nu inte missförstår ditt problem

Om man råkar ha capslock eller vad det nu heter på pc så blir penseln till ett kryss men "målar" som vanligt. Kan det vara så enkelt måntro?

Om man råkar ha capslock eller vad det nu heter på pc så blir penseln till ett kryss men "målar" som vanligt. Kan det vara så enkelt måntro?

dET PÅVERKAS JU..OJ..kanske ska stänga av caps me ;) Ne men d påverkas ju inte av storleken på penseln.. Så det bör ju inte va problemet.. Kan va mitt cs4 som strular me ja kan ju även använda ctrl-a -> contract vilket inte ska gå så varför skulle inte min pensel va speciell oxå :p

Testa att ändra inställningarna för 3d acceleration för ditt grafikkort i photoshop..testa även att meckla lite me grid inställningarna. Ja kör cs4 å ja har inte detta problemet ens vid 2500.. har en hel cirkel hela tiden på båda brush tip alternativen.. Om ja nu inte missförstår ditt problem

Du har inte missförstått mitt problem, ska testa det du nämner.

Mikael

Capslock funktionen funkar fint, dvs stänger av och sätter på ringen så att säga, mitt problem är att när ringen är PÅ så försvinner den gradvis itakt med att penseln storlek ökas. Diametern på ringen hänger med men samtidigt försvinner mer och mer av cirkeln.

Ska testa lite nu men skulle gärna höra från någon som "löst" problemet

Mikael

Om du har en vanlig skärm å inte widescreen kolla så din upplösning är rätt.. allså native för skärmen.. 1280x960 eller 1280x1024 är ju rätt lätta att blanda ihop annars. Å det skiljer ju en del. Varför det skulle ställa till problem vid vissa penselstorlekar..jadu :p

UNDERBART!! Mitt pensel-markörproblem löste sig med en uppdatering av Nvidias drivrutin!!

Lite lurigt dock, inne på Nvidias sida så körde jag förs "autodetect" dvs en scaning av ditt system (läs ditt grafikkort) görs för att fastställa vilken drivrutin du har / och om du behöver någon ny. Mitt svar blev att jag hade drivrutin 164.XX och att det var den senaste och att jag inte behövde någon ny, Bullshit! Jag sökte manuellt och såg att en version var släppt 22 jan 09, och hette 180.XX eller liknande dvs många nummer nyare, installerade den och voila!!

Tack till er ovan för tipsen dock!

PS: AKKA, testa detta! DS

Mikael

Då kanske man skulle installera CS4 igen för jag hade precis samma fel.

Upplevde även att effekten av penseln var lite seg, detta gäller även händelsepenseln i lighroom 2.0. Någon som upplevt det med? Eller kanske hjälper det att uppdatera drivisarna även där!

ANNONS
Götaplatsens Foto