Annons

Pentacon Praktica(r): användbart i dag?

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Ur arvegods flöt det för ett par dagar sedan upp en kamera Pentacon Praktica BC1 tillsammans med tre objektiv: ett 50/1,8, ett 28/2,8 och en ganska ljussvag 80-200.

Jag som inte började fota förrän allt var digitalt kände över huvud taget inte till det märket. Men jag antar att det har en egen objektivfattning?
Snabbgoogling ger att åtminstone i princip verkar det finnas adapter för att använda objektiven på en m4/3-kamera. (Någon sådan har jag inte. Men jag lutar åt att skaffa någon gång.)
Men då är frågan: har någon koll på om det är värt besväret, ens på kul? Eller är objektiven helt enkelt för dåliga?

Klart det är användbart sålänge det funkar och är i gott skick,hederligt analogt är alltid kul,gå ut och fota några rullar vettja.
I övrigt så varför inte testa,en adapter kostar ju inte så mycket.

Tvärtom är det ganska bra objektiv, iaf 50:an som jag själv använt på min Sony NEX-5n med billig adapter emellan. Väldig fin närgräns och en lite livlig skön bokeh tycker jag.

28:an har jag föregångaren på 29mm och den är väl inte lika bra, lätt för att flarea, men i kontrollerat ljus ger den fina färger och har också den bra närgräns. Zoomen vet jag dock ingenting om.

Edit: visste att jag skrivit ett blogginlägg om 50:an, här är det: http://www.fotosidan.se/blogs/mickes/med-en-tysk-och-en-japan.htm

Den här kameran har en Practica-bajonett, alltså är det inte skruvfattning M42 som de tidigare Practica. Finns det adapter för dessa bajonettobjektiv på M4/3-kameror?

Ur arvegods flöt det för ett par dagar sedan upp en kamera Pentacon Praktica BC1 tillsammans med tre objektiv: ett 50/1,8, ett 28/2,8 och en ganska ljussvag 80-200.

Jag som inte började fota förrän allt var digitalt kände över huvud taget inte till det märket. Men jag antar att det har en egen objektivfattning?
Snabbgoogling ger att åtminstone i princip verkar det finnas adapter för att använda objektiven på en m4/3-kamera. (Någon sådan har jag inte. Men jag lutar åt att skaffa någon gång.)
Men då är frågan: har någon koll på om det är värt besväret, ens på kul? Eller är objektiven helt enkelt för dåliga?

Har en liknande utrustning och har fotat med den för några år sedan!
Fotade litet gatufoto med 28 mm bla!
Funkade utmärkt!

Vad gäller objektiven, visserligen e dom inte Zeiss, men väldigt, väldigt nära, och det räcker långt!

Den här kameran har en Practica-bajonett, alltså är det inte skruvfattning M42 som de tidigare Practica. Finns det adapter för dessa bajonettobjektiv på M4/3-kameror?

Det finns adaptrar från Praktica PB till både NEX ocm M43 (och säkert också till annat) på eBay. Att hitta någon av god kvalitet är kanske inte helt enkelt, då det är en ovanlig fattning.

ANNONS
Götaplatsens Foto