Annons

Pentax Camera Utility 4 och MAC funkar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter.Ivarsson

Aktiv medlem
Har ett problem som har hängt med sen jag köpte min nya K5. Jag kan absolut inte få min Pentax Camera Utility 4.0 till min nya K5 att fungera. Programmet hänger sig hela tiden och jag känner att jag inte kan testa kameran fullt ut.

I detta ligger många problem. Jag vill kolla att skärpan blir bra pga allt surr på bla detta forum om att AF inte funkar. För att kolla detta vill jag helst konvertera pentax PEF filer villket inte går med Aperture. I går fotade jag massvis med bilder under barnens taekwondo träning inte en bild blev skarp alltså perfekt. Jag kan inte avgöra om det är rörelseoskärpa eller brus eller bara miss av AF. Nu är jag hänvisad till Apertures konvertering av DNG filer och jag tror inte att detta är optimalt eftersom min K5 inte fanns när algoritmen för konvertering av DNG i Aperture skapades.

Till sist retar det mig. Jag har betalt massvis med pengar för en grej som uttalat ska funka med Mac, men nehe då. INgen möjlighet att använda datorn som sökare heller. Kort sagt kan man bara använda kameran som en amtör JPEG fotograf just nu och det var inte anledningen till att jag köpte "en av marknadens bästa APS-C kamera"

OK det var en massa gnäll. Har någon en vettig lösning på problemet?

Är inte OS X och programmet uppdaterat till senaste version blir det automatiskt problem med mac. Har haft en miljon problem med min mac. Värre än med windows 98 för 10 år sedan.

Jag använder främst logic 9 och word på min mac, inget funkar. Båda kraschar flera gånger om dagen av okänd anledning. Msn funkar inte alls, osv. Allt som inte följer med datorn funkar sämst enligt mina erfarenheter. Kör windows 7 nu och har aldrig varit så nöjd med ett operativsystem förut.

Hej Johan

Är inte OS X och programmet uppdaterat till senaste version blir det automatiskt problem med mac. Har haft en miljon problem med min mac. Värre än med windows 98 för 10 år sedan.

Jag använder främst logic 9 och word på min mac, inget funkar. Båda kraschar flera gånger om dagen av okänd anledning. Msn funkar inte alls, osv. Allt som inte följer med datorn funkar sämst enligt mina erfarenheter. Kör windows 7 nu och har aldrig varit så nöjd med ett operativsystem förut.

Mja jag vet inte om jag håller med om problem i stort med mac. Jag har OSX 10.6.6 så det ska vara det senaste. Tex kör jag AutoCad 2011 demo på min dator utan några problem... Detta dock efter konstaterade problem med Silkypix så det är inte kopplat till varandra. Bortsett från detta program och någon enstaka störning med aperture så har allt Apple levererat hittils. Jag har haft fler omstarter av min windows maskin på jobbet med IT service och allt på en vecka en jag haft på två år på min mac.

ANNONS
Götaplatsens Foto