Annons

Pentax framtid?

Produkter
(logga in för att koppla)

BengA

Medlem
Såg att Tamron släppt två nya objektiv för Canon, Nikon och Minolta, men inte för Pentax. Ska man tolka det som objektivtillverkare idag uppfattar Pentax som ett alltför litet märke att satsa på? Eller finns det andra orsaker?

Detta med Tamron och Pentax är intressant. Scandinavian Photo säljer inte nya AF 28-75 f/2.8 XR för Pentax, däremot gör Cyberphoto det. Så, det tillverkas för Pentax (enligt http://www.tamron.com), men långtifrån alla handlare tar in det för Pentax. Och anledningen är antagligen för att Pentax kunderna inte är några stora kunder. Dyrt att ha i lager, men det går att beställa. Samma sak gäller även Tokina och Vivitar. I Sverige så är det bara en mindre del av utbudet för Pentax som lagerförs. Det tillverkas alltså mer till Pentax än vad som lagerförs i Sverige. Undantaget verkar gälla Sigma. Sigma har full uppsättning för Pentax och de går att köpa i Sverige också (åtminstone via Cyberphoto, svenske generalageten Expert verkar dock inte lagerhålla allt för Pentax).

Jag kan inte se någon internationell trend mot att släppa objektiv för Pentax, snarare är Sverige en för liten marknad för att lagerhålla utbudet som finns.

Med vänlig hälsning
Roland

Hej!

Jag kan förstå att intresset hos Pentax Sverige är lite svalt inför nya satsningar inom den krympande SLR sektorn.

Såg till min förvåning att nya *ist:en fanns i lager för omedelbar leverans hos Scandinavianphoto

Inte en kommentar på Pentax hemsida om att den finns att köpa. Bara en gammal pressrelease från februari.

Kameran har tidigare släppts på ett par marknader men det går inte att finna något som liknar en recension och på de Pentaxforum som ännu lever talar man mest om gamla klassiker.

Som jag ser det har Pentax en framtid men den är digital. För nuvarande finns intresset där man kan tjäna några pengar, nämligen Optio kameror för 4-6000:- och naturligtvis hos den nya digitala *ist:en.

Däremot! Kommer inte dig.*istén i höst, är för dyr eller behäftad med någon speciell svaghet är det nog kört.

By the way, med det respektingivande antal medlemmar fotosidan har kanske det finns en chans att läsa en liten recension av *ist:en här.

Sabud skrev:
Jag kan förstå att intresset hos Pentax Sverige är lite svalt inför nya satsningar inom den krympande SLR sektorn.
Jag tror inte att intresset är svagt alls.

Såg till min förvåning att nya *ist:en fanns i lager för omedelbar leverans hos Scandinavianphoto

Den finns i lager hos Björns Foto & Video också, samt LP-foto. Björns Foto & Video ligger lägst i pris. LP-foto och Scandinavian har samma pris på den.

Inte en kommentar på Pentax hemsida om att den finns att köpa. Bara en gammal pressrelease från februari.

Det finns ingen kommentar på hemsidan för Björns Foto & Video heller... Pentax har varit dåliga på att uppdatera sin hemsida senaste tiden, de verkar ha väldigt mycket att göra nu och tydligen minskad bemanning. Jag hoppas att de kan lösa sina problem snart så att de kan ägna sig åt sin hemsida igen.

Kameran har tidigare släppts på ett par marknader men det går inte att finna något som liknar en recension och på de Pentaxforum som ännu lever talar man mest om gamla klassiker.

De som har en *ist och som har skrivit om den, har fått en massa kommentarer om att kameran är skit därför att den använder plast, och saknar traditionella rattar. Många Pentax användare är gamla traditionalister, de vill att Pentax nytillverkar en K1000 istället... helt i metall, givetvis. Med stor sökare och snittbild. En kamera som känns som en kamera, som kameror var förr.

Enligt Pentax Swiss nyhetsbrev så har TIPA utsett *ist till "Camera of the year".

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Götaplatsens Foto