Annons

Pentax K-1…bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Börje Norhager

Börje Norhager 2022-07-27 07:51

Jag har en släkting/god vän med stort fotointresse…och vi har regelbundna kontakter och utväxlar erfarenheter och bilder. Han är inte medlem på Fotosidan (ännu), men är en duktig fotograf och kamertekniskt hyfsat kunnig.

Han ”tragglar” på med en gammal Pentax K-x som snart nog ger upp helt…ett originalobjektiv 18-55 (som fortf funkar) har han, plus ett Tamron 18-200 som nu har givit upp helt och som han själv försökt att laga/renovera. Summan av kardemumman är ju att han absolut behöver en ny och bättre kamera och ny(a) objektiv.

Jag vet själv värdet av att ha en bra kamera som fyller ens behov och låter en växa i - och har kikat lite på nätet vad som finns. Själv är jag ju Canon-freak sen hundra år tillbaka, så jag kan egentligen ingenting om Pentax (lierat med Ricoh numera??)

Den som kan Pentax - kan du ge lite råd & tips? Jag har hittat en fabriksny Pentax K-1 i kartong för 1835 Euro i Tyskland (”mark 1”, dvs ej den lite bättre Mk2, men ettan kan ju tydl uppgraderas till Mk2.) som jag skulle kunna köpa åt honom om ett par veckor när jag befinner mig på resa i Tyskland…

Är det ett bra köp? Passar den normaloptik han redan har? Vad vore en lämplig ersättning till Tamron-zoomen 18-200, tredjeparts eller Pentag original? Macro-funktion torde komma att uppskattas högt av min vän.

Det indikerade priset för kamerahuset torde vara ett tak - kanske ett bra begagnat ex här i Sverige, vore vettigare budgetmässigt för honom än en ny. Jag gissar att helst vill vara kvar i Pentax-världen…att jag skulle kunna få honom att gå över till Canons värld (eftersom jag kan Canon hyfsat) är nog tyvärr ganska osannolikt…

Vad skulle ni rekommendera? Om han absolut vill vara kvar i Pentax-sfären?
 

Frekeman

Aktiv medlem
Pentax K-1 (som jag äger) är en utmärkt kamera. Välbyggd med mycket bra bildkvalitet. Dessutom rejält vädertätad. Autofokusen är dock inte särskilt lämpad för sport och andra typer av fotografi som kräver snabb och säker följande AF.

Gällande objektiv för att ersätta Tamron-objektivet som du nämnde så är det närmaste jag kan hitta, Pentax egna 28-105mm.

Mvh
Fredrik

PS. Ingen större skillnad mellan Mk1 och Mk2
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Pentax K-1 (som jag äger) är en utmärkt kamera. Välbyggd med mycket bra bildkvalitet. Dessutom rejält vädertätad. Autofokusen är dock inte särskilt lämpad för sport och andra typer av fotografi som kräver snabb och säker följande AF.

Gällande objektiv för att ersätta Tamron-objektivet som du nämnde så är det närmaste jag kan hitta, Pentax egna 28-105mm.

Mvh
Fredrik

PS. Ingen större skillnad mellan Mk1 och Mk2
Tack f svaret - Pentax egna glugg 28-105, ...har den macro-funktion också??
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
Jag började själv min fotoresa med en Pentax K-x 2010 och har gått igenom flera Pentax-hus sen dess, men även andra märken.

En tanke som dyker upp är att Pentax K-x är väldigt liten kamera, bland de minsta DSLR som tillverkats. Finns det något intresse att hålla den liten? I så fall är ju en K-1 mycket större (K-1 modellerna är fullformat, alla andra är APS-C).

K-x är ju också en instegsmodell från 2009, så en mellanväg skulle kunna vara i princip vilket nytt eller begagnat kamerahus som är nyare. Det finns ju många riktigt trevliga och välbyggda Pentax hus som är modernare, t.ex. K-5, K-5 II, K-3, K-3 II ska gå att hitta begagnade i fint skick för inte jättemånga tusenlappar (2000-5000kr kanske).
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag tycker att du fått bra svar. Jag har själv en K-1, bra kamera, tycker som Fredrik.

Har också kvar min K3 II och använder den. Till den har jag ett Sigma 17-50 2,8 som standardobjektiv. Ett inte särskilt dyrt objektiv som fungerar bra. Ingen makrofunktion dock.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Uppgraderingsmöjligheten har försvunnit, det var en tillfällig kampanj. Hoppade själv över den då skillnaden inte var så stor (uppgraderingen bestod av byte av ”moderkortet” lite snabbare processor största skillnaden Pixelshift även utan stativ, minns jag rätt så var det även en marginell förbättring av brus vis högre ISO

K-1 har bra bildkvalitet, många möjligheter med den interna bildstabiliseringen tex Astrotracer ( sensorn flyttar sig för att kompencera för att jorden roterar vilket möjligör längre exponeringstid vid fotografering av stjärnor), Pixelshift sensorn rör sig och fyra bilder tas i snabb följd man får 4 bilder som flyttats så att man erhåller all färginformation i alla pixlar, mot normat rött, grönt eller blått)

AF är lite seg, beror mycket på objektIv. Flygande fågel med långt tele går ganska bra, men att hänga med på en tex hockematch är svårare. Kameran är perfekt för landskap, porrätt, resefoto. Det går att filma med kameran, men det är ingen prioriterad funktion. Gäller att få ev video rätt dirket i kameran håller inte att färgkorrigera mm i redigeringen.

Jag har sett K-1 nya för 9000 kr, men det var kortvarigt tror att nya säljs från lager för närvarande för minst det dubbla. Tidiga K-1 mk1 hade problem med programvredet fått det utbytt på garanti.

Pentax objektiv är relativt dyra, men har generellt hög kvalitet. Många tillverkas av Tamron, som då inte säljer tredjepart. I stort sett alla objektiv med k-fattning (kom under 70-talet) fungerar, dock är många objektiv fårna den digitala eran anpassade för APS-c och vinjetterar (finns beskuret läge så att även dessa fungear). Men även vintage har gått upp i pris då de har bra kvalitet och är populära att använda med adapter för video. 15-30, 24-70 och 70-200 zoomarna är bra…men tunga. Fasta objektiv i Limited serien 31, 43, 77 mm är mina favoriter. Små och lite karaktär. Finns en ralativt ny 21 mm men den ligger lite högt i pris.

Tethering är nära hopplöst, svindyrt program, fri modul till Lightroom eller en instabil opensource Java app är alternativetn för trådat. Trådlöst ok app från Pentax. På tal om programvara…uppgradera fimware blir en annan kamera, stora förbättringar på vägen.
 
ANNONS