Annons

Pentax K10d, skall den låta när man vänder på den?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Natali-

Medlem
Hej!

Jag skriver här i hopp om att få lite synpunkter på ett problem jag tror kan ha uppstått efter reparation...

Jag lämnade in min Pentax K10D på reparation efter att antiskak-knappen hux flux trillat av under semestern. När jag fick tillbaka kameran såg jag att de bytt knappen totalt, och att jag fortfarande hade den gamla i lådan.
När jag kom hem och vände på min Pentax för att sätta på ett objektiv hörde jag ett dovt "donk" / "flapp", samtidigt som det känns lite i huset att något större far omkring. Jag reagerade direkt, kan inte minnas att min kamera låtit så tidigare när jag vänt på den. Men jag är samtidigt lite osäker eftersom den ju har antiskak, och det är rörliga delar. Det är dock fler än jag som reagerar på ljudet, men personerna i fråga är inte kunniga inom kameror.
Det har nu gått ett par veckor sedan jag fick hem min Pentax, men jag har inte kontaktat affären angående det hela ännu...

Har för övrigt fått för mig att kameran fokuserar sämre, faktiskt att den har svårt att hitta fokus och särskilt på lite avstånd. Men jag vet inte om det är oroseffekten över att något skulle vara fel...

Ni som har K10D, låter era kameror också när ni vänder försiktigt på dem från sida till sida?

Vore jättetacksam för svar...

Natali

Min K20D låter bara om den är avslagen... men det är mer en känsla att något rör sig i huset än ett ljud.

Tack för ditt snabba svar! Okej, så du får en känsla av att någonting rör sig i huset när du vänder på den. Det är så jag också vill minnas att min kamera var tidigare... det är skönt att ha någonting att jämföra med, särskilt när man grubblat mycket fram och tillbaka.

Min kamera låter ganska mycket när den är avslagen och jag vänder den försiktigt, lite mindre när den är påslagen och jag precis har fotograferat. Har jag inget objektiv på kan jag se att det rör sig ordentligt där inne.
Men frågan är hur pass hög tolerans de har på Pentax för en sådan här sak, sedan de uppenbarligen sände iväg den till mig?

Det är sensorn som låter, den rör sig inne i kamerahuset för den ligger på kullager mellan två plattor. Svårt beskriva ett ljud, men min K10D har ett dovt ljud, men visst låter den när sensorn åker in i kanten. Inget problem, det ska vara så. Systemet används ju av dammskak-funktionen som skakar sensorn mot kanten så den är konstruerad för att klara att slå i kanten.

Jag får tacka så jättemycket för tips om tidigare tråd och en bra förklaring.
Det hela verkar logiskt, och det är verkligen skönt att få det konstaterat att ljudet är normalt och att allt är som sig bör.

Tack så mycket ännu en gång!

Natali

Ja om din kamera inte gör ett dovt "thud" när du vrider kameran i avstängt läge från horisontal till porträtt-läge, så är något fel. Kameran har ju en sensor som hålls på plats av elektromagneter. När elektromagneterna är avslagna så åker sensorn omkring inne i huset och när det smäller i kanten så uppkommer ett ljud.
Exakt hur mycket det låter beror på hur hårt och häftigt man rör kameran. Ju mjukare man rör kameran, desto mjukare rörelse av sensorn inne i kameran och desto mindre ljud. Observera nu att sensorn inte smäller i kanten med en gång, den måste hinna förflytta sig till kanten också, det tar någon sekund eller två beroende på vinkeln på rörelsen.

Detta är en vanesak. Jag vet när jag fick min k10 så trodde jag att den var trasig som den lät.
Nu tänker man inte på det längre...jasså dom låter? Jaha.

lm

ANNONS
Götaplatsens Foto