Annons

pentax K300D

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag har noterat att k200 d(som verkar vara mycket kamera för en liten peng) är bortagen ur sortimentet hos exempelvis cyberphoto undrar därför om en efterföljare K300D är på gång? Det snackas ju en hel del om 30D men finns det möjlighet att det kommer en 300D också eller har k.m tagit k200d plats i konsument segmetet? Förnärvarande är jag olympian men saknar vädertättningen och detta kommer kanske att finnas på en eventuell efterföljare till 200D eller vad tror ni?

Jo, det har sagts att en ersättare kommer, men det verkar vara toppmodellen som alla rykten handlar om. K-m är ju en instegskamera och K200 kom lite i kläm mellan K20 och K-m när K-m kom. Min gissning är att K300(eller K70?) blir lite mer avancerad än K200 och hamnar i samma klass som Nikon D90, Canon 50D och Olympus E620. Men vi vet inte nåt om kameran, kanske kommer den ut före den större K7 eftersom K200 verkar mer eller mindre slut i butiker. Enligt rykten kommer K7 i Svenska butiker i Juli.

Vi vet väl inte ens om K-7 är den "större"(mer avancerade) av de modeller som kommer?

Vi vet väl inte ens om K-7 är den "större"(mer avancerade) av de modeller som kommer?

Det har du rätt i, att bilder som släppts är på K7 beror antagligen på att den kommer först(inte är störst). Toppmodellen kanske heter K3 och kommer senare, Augusti September?

Jodå, den kamera som kommer först är toppmodellen. Strax före jul väntas en enklare version komma, med färre knappar och rattar att trycka på men bygger på samma chassi och huskonstruktion, och har enklare slutare, långsammare blixtsyn och sådana saker.

K200D tappar i försäljning mot K-m, därför har den tagits bort redan nu + att Pentax hoppas få iväg några K20D också... K200D konkurrerar ju även mot K20D och har på något vis hamnat för nära K-m och K20D, så den har kommit bort något. K20D kommer säljas ett tag till, åtminstone över sommaren, för nya K7 blir såpass mycket dyrare så det finns utrymme för K20D mellan K-m och K7. Däremot finns inte utrymme för även en K200D där.

ANNONS
Götaplatsens Foto