Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax MZ-5 vägrar fokusera

Produkter
(logga in för att koppla)

hejaajohanna

Ny medlem
Familjen rotade bland gamla grejer nyligen och kom över en gammal Pentax MZ-5 med Pentax 28-70mm objektiv som stått orörd i 10+ år. Jag startade den och justerade samtliga rullmoment på objektivet och fick en skarp bild genom sökaren men när jag tryckte ner avtryckaren halvvägs hördes endast ett motorliknande ljud. Jag har ingen filmrulle i.

Nu är frågan om detta ska ske, alltså ska den låta sådär, eller är det något fel på kamerahuset alternativt objektivet, eller är problemet så lättlöst som att sätta i film? Känns dock lite ologiskt att man inte ska kunna fokusera kameran om man inte har en filmrulle i... vi vet inte hur vi ska gå tillväga här hemma och vet inte heller vart vi ska vända oss för hjälp, därav skriver jag här.

Tacksam för all hjälp!
 

lunma

Aktiv medlem
Autofokusmotorn sitter i kamerahuset och låter en del. Prova med att inte ha fokus och sedan trycka ner avtryckaren till hälften då ska fokusering ske. Om inte så an det vara fel på objektivet eller kameran. Har du tillgång till något annat objektiv så prova med det. Någon film behövs inte i huset. Jag har en MZ-3 på hyllan.

/Mats
 
ANNONS